Translate

zaterdag 1 december 2012

Honing-amandelkoekjes voor kids

Ik houd echt van Delhaize. Grote winkels met een ruime keuze aan biologische en vegetarische artikelen. Ze hebben ook een eco en een care label, goed voor onze aarde, en een kids lijn waaruit deze koekjes komen.

Nu, over het algemeen eet ik vrij weinig koekjes, en zeker als ze uit de 'gewone' supermarkt komen, want die dingen bevatten meer suiker en/of vet dan goed voor je is. Bovendien zitten er vaak de raarste ingredienten in, die ik liever mijd. Maar de eerste keer dat ik deze koekjes zag, was ik gewoon verkocht!

Ingredienten:

volkorentarwemeel 22%, tarwebloem, volkorentarwegrutten 17%, honing 12%, koolzaadolie, tarwezemelen, ongeraffineerde suiker, amandelen 5%, rijsmiddel: natriumwaterstofcarbonaat, zout

Zeg nu zelf, dat valt toch gewoon supergoed mee?! Veel beter dan die Sultana rotzooi, waar ze veel suiker, glucosefructosestroop en andere troep in steken. Bovendien bevatten deze koekjes 39% volkoren granen. Oke, het kan beter door 100% te gebruiken, maar dit is een immense stap vooruit. Ook een pluspunt is dat er geen (goedkoop) zonnebloemolie of palmpitolie in zit, maar gezonde koolzaadolie. Wat ik jammer vind, is dat het honing bevat (aangezien ik liever veganistisch eet) en dan ook nog eens suiker, maar de suiker is tenminste ongeraffineerd, wat ze niet minder suikerig maakt, maar dan zit er nog iets van vitamines en mineralen in.
Wat betreft de voedingswaarde. 8 koekjes wordt als 1 portie gezien, en die bevatten 107 kcal, 3.8g suikers, 4.1g vet (waarvan 0.4g verzadigd), 2.6g vezels en 0.02g natrium. Valt dus ontzettend goed mee, en bevat meer vezels dan een rijstwafel.

Nu het belangrijkste: de smaak. Ze heten honing-amandelkoekjes, maar ik moet eerlijk zeggen dat je dat niet echt proeft. Wel een beetje hoor, maar niet overheersend. Is het daarom minder lekker?  Natuurlijk niet! Maar het is maar om teleurstellingen te vermijden mocht je ze ook uit willen proberen. Hoewel ze en suiker en honing bevatten, zijn ze niet overdreven zoet.
Op een sneetje brood. Jum!
 De koekjes zijn redelijk klein, en 8 is dan ook een mooie portie, al kun je er ook 4 of 12 van eten. 107 kcal is op zich niet heel veel en ik kan zeggen dat mijn tussendoortjes meer kcal bevatten (binnenkort een blog over hoe je je voedsel moet verdelen!).
Wat ook een lekkere toepassing is, is ze op een boterham leggen. Vooral op megazacht brood (als mijn moeder weer eens naar de bakker is geweest) of op roggebrood (pumpernickel) smaakt het jammie! Nou, dit was het dan weer ;)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten