Translate

donderdag 27 december 2012

De granaatappel


Tijdens de herfst, maar vooral de winter, wanneer er weinig fruit is en de supermarkt vooral gedomineerd wordt door appels en peren, snakt een mens naar variatie voor zijn dagelijkse portie vitaminen. Er is gelukkig ook goed nieuws: de granaatappel, normaal een zeer dure vrucht, wordt tijdens dit seizoen goedkoper. Ik heb er zelfs een paar kunnen kopen voor 1.49 euro per stuk, ruim een euro minder dan tijdens de zomer. Om variatie te krijgen op je appels en peren kun je natuurlijk ook beroep doen op diepvriesfruit, met name bosvruchten zijn superlekker, maar af en toe een granaatappel komt je gezondheid ten goede.
Ze zijn wel erg lastig om te pellen, ik herinner me nog dat bij mijn eerste poging het sap in mijn gezicht spoot, maar zo de moeite waard.


Granaatappels zijn oorspronkelijk afkomstig uit Perzie, en worden geassocieerd met vruchtbaarheid. Ze zouden het verouderingsproces tegengaan en beschermen tegen kanker. Wat er van dit alles waar is, is natuurlijk onduidelijk, maar vast staat dat granaatappels rijk zijn aan vitamine C en kalium, maar vooral aan polyfenolen waar de flavonoiden onder vallen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het drie a vier maal meer polyfenolen bevat dan rode wijn, druivensap of groene thee - een heel pak dus. 
Qua voedingswaarde zitten ze rond de 48 kcal/100g. Niet extreem hoog, niet extreem laag. Eigenlijk is er geen enkele reden om ze niet te eten! En om het eten te vergemakkelijken: er wordt vaak de truc gegeven de vrucht in twee te snijden en dan erop te kloppen met een houten pollepel. Dit werkt bij mij echter langs geen kanten, dus doe zoals mij en snijd het in vier parten (zoals een appel) en neem de pitjes er met veel geduld uit. Je geduld zal echter beloond worden want buiten supergezond zijn ze ook nog eens overheerlijk. Of je kunt er sap van maken met behulp van een citruspers, ook lekker!
De pitjes zijn decoratief in salades te gebruiken, in yoghurt, smoothies of muesli en natuurlijk in deze herfstige havermout. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten