Translate

woensdag 19 december 2012

Pompelmoes

De pompelmoes, of zoals het in Nederland en in het Engels wordt genoemd: de grapefruit. Het is een vrucht die tijd nodig heeft om lekker gevonden te worden, want de eerste 3 a 4 keer dat ik het at dacht ik 'Jak!'. Dat komt door het bitter vlies, en in het begin trok ik dit er dan ook af. Ondertussen heb ik echter die wrange smaak leren waarderen en dat is maar goed ook, want een pompelmoes bevat heel wat waardevolle voedingsstoffen!
Om te beginnen bevat 100g amper 36 kcal maar wel 55mg vitamine C, de helft van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid! Als je weet dat 1 pompelmoes gemiddeld 300g weegt, kun je al uitrekenen dat je zo meer dan voldoende vitamine C binnen krijgt.
Het is ook rijk aan voedingsvezels en zou een gunstig effect op je bloedspiegel hebben. Er zijn ook veel dieten waarbij je pompelmoessap moet drinken, omdat dit afslankend en/of vetverdrijvend zou werken. Ik weet niet in hoeverre dit waar is, maar kwaad kan het alleszins niet.
Je moet alleen opletten als je medicijnen slikt, want bij bepaalde medicijnen mag je geen grapefruits eten omdat dit de werking zou kunnen verstoren.
In ieder geval is het nu een mooi seizoen voor pompelmoezen, want in de winter kunnen we allemaal wat extra vitamine C gebruiken! Let erop dat je geen beschimmelde exemplaren koopt en probeer het liefst biologische pompelmoezen te kopen, want de schil van citrusvruchten wordt behandeld met was en daar blijf je best zo ver mogelijk van weg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten