Translate

woensdag 26 december 2012

Yofu

Als wannabe veganist eet ik het liefst zo weinig mogelijk dierlijke producten, en toch ben ik dol op yoghurt met muesli. Nu, dat gaat natuurlijk niet! Gelukkig bestaat er een alternatief voor: sojayoghurt of ook wel yofu genoemd. In het begin at ik die van Alpro, maar laten we eens naar hun ingredienten kijken.

Ingrediënten

water, gepelde sojabonen (7,9%), suiker, tricalciumcitraat, stabilisator (pectine), zuurteregelaars (citroenzuur, natriumcitraat), zeezout, aroma (), vitaminen (B12, D2), emulgator (lecithine), yoghurtculturen / -fermenten (S. thermophilus, L. bulgaricus), antioxidanten (ascorbylpalmitaat, tocoferolrijke extracten) (*= 15% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid)
(bron: http://www.alpro.com/benl/variatie-op-yoghurt)

Nu, goed en wel dat we een lekkere variant hebben op die vieze koemelkproducten, maar deze staan me toch wel flink tegen. Als derde ingredient suiker? En wat doen die antioxidanten, stabilisatoren en zuurteregelaars in mijn yofu? Weg met die troep! Er moet toch een betere oplossing zijn?

En ja hoor, die vonden we bij Provamel, het biologische zusje van Alpro. De voedingswaarde is ongeveer hetzelfde, en de prijs is zelfs goedkoper. Het is wel enkel bij natuurwinkels te verkrijgen, dus zul je een ommetje moeten maken bij je supermarkt, maar laten we eens kijken wat er verbeterd is. (Even vermelden: ze hebben heerlijke fruitsmaakjes, maar die eet ik niet.)

Ingredienten

  • water
  • gepelde sojabonen * (7,9%)
  • tapiocastroop *
  • stabilisator (pectine)
  • maïszetmeel *
  • zuurteregelaar: citroenzuur
  • zeezout
  • Bifidobacterium
  • yoghurtculturen / - fermenten: S.thermophilus, L. bulgaricus)
* = afkomstig van biologische landbouw
(bron: http://www.provamel.be/NL_BE/Producten/Soja_yoghurt_variatie/soja_yoghurt_variatie_Natuur/257/)
De suiker is vervangen door tapiocastroop, maar nu bevat het nog steeds een stabilisator en een zuurteregelaar. Bovendien wil ik geen maiszetmeel in mijn eten! Niet te vergeten dat die tapiocastroop ongetwijfeld een hoge ecologische voetafdruk heeft...




Dus de zoektocht ging verder, en ik vond sojade. De sojabonen komen uit Frankrijk! Zoals jullie kunnen zien, zijn deze ingredienten simpelweg geweldig: sojadrink 99.8% (water, gepelde sojabonen uit Frankrijk), geselecteerde fermenten. Geen stabilisator en geen zuurteregelaar, ik sprong bijna een gat in de lucht!
Qua voedingswaarde is het een beetje anders: 51 kcal per 100g, dus 1 kcal meer maar het had erger gekund. Ook minder vezels, maar dat komt waarschijnlijk omdat hier geen zetmeel in zit. En tot slot zit er iets meer vet in, maar we weten dat de vetten uit sojabonen gezond zijn dus geen probleem. Het enige nadeel is de prijs: 1.81 euro voor een pot van 400g tegenover 1.69 euro voor een pot van 500g (Provamel). Maar wat is nu belangrijker, mijn portemonnee of mijn gezondheid? Duh, gezondheid! Voortaan gaan we dit dus eten.

Ik vind het echter bedroevend hoe weinig moeite er tegenwoordig wordt gedaan om echt gezonde producten te vinden, ook in natuurvoedingswinkels zit er in zowat alles of bruine rijststroop of maiszetmeel. I don't need that in my food! Gelukkig geeft Sojade het goede voorbeeld en ik hoop dat er in de toekomst nog meer producten zoals dit zullen komen, zodat onze voeding zo schoon mogelijk is.

Noot: dit is geen aanval op mensen die nog wel Alpro of Provamel eten, want dat heb ik meer dan een jaar ook gedaan voor ik overschakelde. Je moet je eigen weg hierin zoeken en ik heb er bewust voor gekozen zo weinig mogelijk toevoegingen als mogelijk te eten. Als dit voor jou te radicaal is, ook prima. Elk stapje is er eentje, zowel voor de planeet als voor je eigen lijf! 

3 opmerkingen:

  1. Op zoek naar yoghurt voor als ik het veganisme wil doorzetten (want ja dat mis ik ook zo) kwam ik op jouw blog. De toevoegingen in de eerstegenoemde merken stoorden mij ook (daarom googelde ik op tapiocastroop en kwam bij jou terecht). Nu kan ik dus op zoek naar Sojade. Mss wat duurder, maar de moeite waard! Dank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is dit spul nou ook gezonder doordat de bifidus culturen erin zitten, gefermenteerd dus? Ik heb altijd begrepen dat ongefermenteerde soja weer niet zo goed is...
    Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen