Translate

maandag 10 december 2012

De kunst van het brood bakken

Het is iets meer dan een jaar geleden sinds ik begon met mijn eigen brood te bakken, en gaanderweg ben ik er steeds handiger in geworden. Niet slecht voor een 16-jarige puber he :-)
Het begon met kant-en-klare mixen van de Lidl, ze hebben er een hele goede van volkoren rogge & tarwemeel! Maar na een tijdje had ik er genoeg van, van dat citroenzuur en conserveringsmiddel. Het gezonde eten is ook niet in een-twee-drie begonnen, maar het is gegroeid. Eerst lette ik alleen op kcal, dan op suikers en vetten etc. Op een bepaald moment wilde ik zo min mogelijk toevoegingen in mijn eten, dus die broodbakmixen mochten ook de prullenbak in, zeker toen onze buurvrouw me er netjes op wees dat brood uit de oven zoveel lekkerder is dan brood uit een broodbakmachine.
Eerst liet ik de broodbakmachine nog het deeg kneden, maar daar was mama niet zo blij mee, dat plakkerige spul. Dus toen was het zelf kneden geblazen. In het begin trok het echt op niets, maar ondertussen kan ik zeggen dat ik aardig kan kneden. Dit hangt echter ook van je meel af: spelt plakt veel meer en rogge is zeer zwaar en moeilijk te kneden. Ik geef dus nog steeds de voorkeur aan tarwe bij het bakken.
En dan natuurlijk het rijzen. Exacte tijden waren ver te zoeken, en ik gebruikte gedroogd gist van dr. Oetker. Nou ik kan zeggen dat dat echt op niets trekt! Die broden waren eerder plat dan gerezen en het maakte niet uit of het zakje een jaar oud was of net gekocht. Vervolgens probeerde ik het met kant-en-klaar zuurdesem van de natuurwinkel. Al een stuk beter, maar toch niet echt luchtig genoeg (met luchtig bedoel ik niet zo plat als gewoon water en meel, want ik houd niet van sponzig brood). En uiteindelijk ontdekte ik dat het beste resultaat met verse gist van het Natuurhuis is. Wat houd ik van die winkel! En het is ook nog eens biologisch, twee vliegen in een klap.
Een aantal keer heb ik geprobeerd mijn eigen zuurdesem te maken, maar dat mislukte meer dan dat het sloeg. Tot ik deze werkwijze vond. Nog altijd niet iedere keer het van het, maar het bubbelt en bruist!

Waarom maak ik zo graag zelf brood?
Ten eerste natuurlijk omdat ik zo zelf kan bepalen wat erin gaat, en vaak zijn dit uitsluitend biologische producten. Ik vertrouw de bakkers niet omdat er geen ingredientenlijst op staat, en in supermarkten ben ik altijd bang dat er kruimels van "slecht" brood op dat van mij terechtkomen... Maar ook omdat het superlekker is, die heerlijke geur van vers brood! Om nog maar te zwijgen van de smaaksensatie als het nog warm in je mond terechtkomt. Er is niets lekkerder, en vroeger at ik dan regelmatig een half brood op.

Hoe maak je dan brood?
Veel mensen dat het ingewikkeld is, maar eigenlijk is het best simpel.
Het basisrecept voor een brood van 800g:
  - 500g bloem, liefst volgraanmeel
  - 300g water
  - 7g gedroogde gist, 14 a 21g verse gist of 125 a 250g zuurdesem
Na het kneden
Vaak wordt er ook nog 10g zout en 10g vetstof gebruikt, wat best goed is. Maar suiker zou ik afraden! En zelf gebruik ik geen zout of boter/olie. Als je dat ook niet meer wilt, wees je ervan bewust dat de eerste zoutloze boterham ontzettend vies zal zijn, maar de smaak went snel en op den duur is het even lekker! Ik eet natuurlijk niet altijd zelfgebakken brood, soms van de bakker, supermarkt (pumpernickelbrood, zonder rotzooi) of de natuurwinkel.

Werkwijze
Doe de meel en het rijsmiddel in een kom die groot genoeg is (als je zout en olie toevoegt, doe dat er dan ook bij maar zout mag niet met gist in aanraking komen!) en voeg er beetje bij beetje het water bij. Kneed tot een soepel deeg en laat rusten met een theedoek erover.

Laat rijzen: zo'n halfuur tot drie kwartier of 1 a 2 uur als je zuurdesem gebruikt.

Sla de lucht eruit en vorm het brood.

Laat dan rijzen op de bakplaat, weer dezelfde tijd. Verwarm de oven voor op 250 graden. Steek het brood erin, doe nog een ovenbestendige schaal met koud water op de bodem: dit creeert stoom en zorgt voor een mooie korst. Je kunt ook gewoon de buitenkant van het brood met een plantenspuit besproeien.
Na een kwartier verlaag je de temperatuur naar 200 graden. Laat dan nog een kwartier tot een halfuur bakken, houd het zelf een beetje in het oog. Je brood is klaar als het hard is en als het hol klinkt als je op de onderkant klopt. Laat afkoelen op een rooster, anders zal de onderkant slap worden.

Smakelijk!




Ziet het er niet heerlijk uit? :) Om zoiets te verkrijgen, kerf je met een aardappelmesje enkele lijnen erin vooooor het bakken.
Dit is een brood van 500g volkoren tarwemeel, 125g roggezuurdesem en 310g water, met een voorrijs van 2 uur en een narijs van 2.5 uur. Ik zal smullen morgenochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten