Translate

zaterdag 8 december 2012

Ontbijt

Veel mensen slaan het ontbijt over, en dat is ontzettend jammer want het ontbijt is niet voor niets de belangrijkste maaltijd van de dag! Als je opstaat, heb je zo'n 8-12 uur niets meer gegeten en hunkert je lijf naar voedingsstoffen. Waarom 8 tot 12 uur? Wel, er zijn altijd mensen die niet kunnen slapen zonder vlak ervoor iets te eten, en het is een mythe dat je zou verdikken van hetgeen je na 8 uur in je mond steekt.
Veel mensen klagen dat ze 's ochtends niets wegkrijgen, maar dit kan veranderen en daar ben ik het levende bewijs van. Vroeger, tussen mijn twaalf en veertien jaar, at ik 's ochtends een tomaat/mandarijn/appel. Daar bleef het soms bij, soms at ik ook nog een halve boterham of een klein kommetje cornflakes. Ik had gewoon niet zoveel honger en betere dingen te doen dan te eten! Blij dat ik nu helemaal ben bijgedraaid, want het ontbijt is nu heerlijk voor mij!

Maar wat is een gezond ontbijt? 
Volgens dietisten en vele voedingssites, bevat een volwaardig ontbijt trage koolhydraten, eiwitten, zuivel en een stuk fruit. Daar ben ik het persoonlijk niet helemaal mee eens, maar ik vind het wel een goede basis, want er zijn zoveel verschillende ontbijtjes en zoveel verschillende mensen, het is onmogelijk dat iedereen hetzelfde als ontbijt zou eten, omdat smaken nu eenmaal verschillen. Ook wordt er vaak gezegd dat je ontbijt zo'n 15% van je dagelijkse behoefte zou moeten bevatten, maar dat vind ik nog grotere onzin, want dat is veel te weinig. Het is niet goed om 's ochtends zo weinig te eten en 's avonds een zware maaltijd, beter is het om het evenwichtig te verdelen over de dag. Onlangs is er zelfs uit onderzoek gebleken dat je het beste 9 eetmomenten kunt hebben op een dag, maar dat is iets te veel van het goede voor mij, ik kan me niet voorstellen hoe je dat moet indelen plus het lijkt me niet goed voor je tanden...
In ieder geval, in mijn ontbijt moet er altijd zitten: fruit! Zonder functioneer ik gewoon niet. Ook wordt er vaak gezegd dat je fruit best op een lege maag eet, omdat het anders gaat gisten, dus dubbel zoveel redenen om het 's ochtends te eten.
In feite is het niet ZO belangrijk wat je 's ochtends eet, als je maar genoeg eet en je over de dag genoeg kcal en voedingsstoffen binnenkrijgt. Zo bevat mijn ontbijt vaak 600-800 kcal, maar doe ik het de rest van de dag rustig aan. Ik kan me echter  voorstellen dat niet iedereen 's ochtends zoveel kan of wil eten, dus ik ga mijn regime ook niet opleggen. Wel wil ik enkele ideetjes met jullie delen!

- een kom pap met 'versiersel' [denk aan (gedroogd) fruit, chocolade(hagelslag), speculooskoekjes, honing, jam etc.)
- zelfgebakken brood met gewoon een beetje boter/olie, of belegd met bijvoorbeeld aardbeitjes, kiwi, banaan & rauwe cacao of gewone chocolade, als tosti met appel en kaneel, notenpasta zoals amandelpasta of cashewpasta, hummus, een zuivelspread voor niet-veganisten, zelfgemaakte jam of compote en ga zo maar door, ook deze koekjes zijn lekker op je boterham
muesli met vers fruit en (soja)yoghurt of kwark/plattekaas
- knackebrod met een van mijn belegsuggesties
- fruitsalade met nootjes en zaden
- een lekkere smoothie
- wafels, bijvoorbeeld van mochi
- plantaardige pannenkoeken
- wat oatcakes
- een kom rijstpap (geen zoete!) met zeewier en wat ingelegde mosterdkool. dit maak je door rijst aan de kook te brengen in een ruime hoeveelheid water. in China wordt het 'xifan' genoemd en is het een typisch ontbijt
- noodlesoep met een restje groente/vlees/vis, eventueel met miso
- een wokschotel (kan ook een restje zijn) met rijst
- gegrilde groenten en zoete aardappel
- een stokbroodje met mozzarella, tomaat en pesto in de oven
- bevroren bananen, eventueel in chocoladesaus gedipt en bestrooid met gehakte walnoten
- een salade (eventueel met fruit erin)
- of een combinatie ervan!

Sommige dingen lijken misschien vreemd om als ontbijt te eten, maar probeer het eens uit voor je erover oordeelt, wie weet vind je het heerlijk. Heb jij nog leuke ontbijt ideeen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten