Translate

dinsdag 4 december 2012

Raw noten&zadencracker

Mooie verpakking, niet? 
 Lifefood is een bedrijf dat naar eigen zeggen alleen levend voedsel verkoopt. Wat er dan met levend voedsel bedoeld wordt?

Goede vraag. Al dat nog vitaliteit bezit en dus niet dood. In dit geval: rauw en biologisch. Kan niet slecht zijn toch? Ze hebben een uitgebreid assortiment crackers, repen, chocolade en "snoep"linten, is dat niet geweldig? Het enige nadeel is de prijs: zo'n 2 euro voor een reep en 5 euro voor de crakcers en linten. De chocolade is ook zoiets, volgens mij. Maar voor een keer per week of om de week is dat ook nog wel te doen. Mijn persoonlijke favoriet is deze: chia-hennep brood, maar in feite zijn het grote crackers van ongeveer 25g per stuk.
De ingredienten zijn: amandelen (35%), pompoenpitten, lijnzaad, hennepzaden (15%), chiazaden (5%), himalayazout, en Caraway seed ground, waarvan ik niet precies weet wat het is. Het is in ieder geval allemaal biologisch. Pluspunt. Het gehalte chiazaden is niet erg groot, maar dat is ook wel begrijpelijk aangezien het een zeer duur product is.
De voedingswaarde per 100g:
538 kcal
20g eiwitten
44g vetten waarvan 5g verzadigd
8g koolhydraten waarvan 2g suiker
16g vezels
437mg natrium

Een hoog gehalte aan vezels, eiwitten en gezond vet, positief! Weinig suikers en verzadigd vet, plus. Maar helaas zit er wel behoorlijk wat natrium in. Op zich geen ramp natuurlijk, want het kan nog altijd erger.
Mooie ingredienten, mooie voedingswaarden. Een gezond tussendoortje. Ze bevatten dus ongeveer 120 kcal per stuk, wat een mooie hoeveelheid is voor een tussendoortje met iets erbij. Ik ben tegen het principe dat tussendoortjes 150 kcal moeten hebben, want naar mijn idee is het beter om je eten zoveel mogelijk te spreiden. Maar ik ben natuurlijk niet alwetend en kan jullie enkel mijn mening meedelen.
Wat de smaak betreft, heel erg lekker. Je proeft goed de smaak van de amandelen, terwijl je van de zaden weinig 'last' hebt. De textuur is erg stevig, maar toch zacht in de mond. Een van mijn favoriete producten :-)

De crackers zitten nog eens in plastic verpakt om de versheid te bewaren. Jammer van het plastic, al begrijp ik het wel.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten