Translate

dinsdag 18 december 2012

Rauw & Rauwer

Gisteren kwam de documentaire Rauwer, het vervolg van Rauw. 

Ik had hier eigenlijk nog nooit van gehoord, tot ik via wat omwegen op een nieuwssite terechtkwam. Eventjes wat beeldfragmenten gezien en het heeft een verpletterende indruk op me achter gelaten!
Natuurlijk vind ik het fantastisch dat mensen bezig zijn met zo gezond mogelijk eten en zeker dat ze er zo openlijk voor uitkomt, in een woord ge-wel-dig. Maar dat ze haar eetpatroon opdringt aan haar zoontje, al tien jaar lang, vind ik echt niet kunnen, sorry. Kinderen hebben nu eenmaal andere voedingsstoffen nodig dan volwassenen, en met name vetten. Dat het rawfoodisme ongezond is, is zeker niet waar, maar ik vond deze vrouw ook erg hard in haar uitspraken. Het lijkt wel alsof ze elke andere manier van eten compleet afkeurt, zelfs mede raw foodisten die "spaghetti van courgette" eten.
Dat haar zoontje kleiner is dan gemiddeld is niet zozeer het probleem, want er zijn tenslotte zowel grote als kleine mensen, maar dat hij een groeicurve heeft van een ernstig ondervoed kind in Afrika, dat moet toch al wat zeggen? En zeker dat hij ook nog eens tekorten heeft van vanalles en nog wat, aangezien de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor veel voedingsstoffen te laag ligt.
In hoeverre mag je als ouder jouw levenswijze opleggen? Dat doe je toch niet? Zo kunnen vleesetende ouders hun kinderen ook verbieden vegetariers te zijn, dit is hetzelfde als streng gelovigen die hun kind verbieden een ander geloof aan te hangen. Gaan we terug naar de middeleeuwen, waar alles dogmatisch was?
Ik vind het echt erg voor de jongen, die er niet heel ongezond uitziet maar allesbehalve een gezonde puber, eerder als een kind van 8. Ook het feit dat de vrouw het kind niet meer naar school laat gaan. Wat voor voorbeeld creeert zij op deze manier voor de maatschappij? Ik vind het echt jammer dat ze er zelf ook zo ongezond uitziet. Zwaar ondervoed, ernstig ondergewicht. 44 kg is gewoon te weinig voor een volwassen vrouw. Door haar slechte lichamelijke conditie vind ik haar er eerder uitzien als een bejaarde dame. Zo treurig dat gezond eten op deze manier een slecht imago krijgt!


Heeft iemand deze documentaire gezien, en wat is jullie mening? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten