Translate

maandag 3 december 2012

Rauwe amandelboter


De amandel

De amandel is een noot, net als walnoten. Goed voor gezonde vetten en een lekkere knabbel. Maar omdat ik het slachtoffer ben van blokjes, is het mij verboden om noten te eten. Ach, ik was toch al nooit zot op noten, dus geen groot verlies op het eerste zicht. Echter, dat was meer dan een jaar geleden. Een jaar waarin ik me langzaam maar zeker steeds meer verdiepte in de wereld van de functionele voeding, en erachterkwam dat gezonde vetten levensnoodzakelijk zijn. Iets dat niet zo makkelijk is om binnen te krijgen. Dus, wat nu gedaan?! Gelukkig bestaan er dingen als pindakaas. Maar ik haaaaaat pindakaas. Tot zover mijn bereidheid om iets nieuws te proberen. Het heeft maanden geduurd voor ik me een potje rauwe walnotenpasta durfde aan te schaffen (walnoten zijn de gezondste soort noten!) maar dat viel echt heel erg tegen. Ik vond het walgelijk!
Het heeft meer dan een maand geduurd eer dat potje leeg was, en toen besloot ik vol goede moed de amandelpasta te proberen. Waarom amandel?
1) omdat amandelen een van de weinige noten waren die ik wel lustte, al was het niet graag
2) omdat dit potje belachelijk goedkoop is in vergelijking met andere notenpasta's
3) vanwege de goede stoffen van de amandel

Geschiedenis

In 100 n.C. gaven de Romeinen al gesuikerde amandelen cadeau bij speciale gelegenheden. Bij huwelijken strooide men amandelen over de bruid en bruidegom als symbool van vruchtbaarheid. In Zweden staan amandelen symbool voor geluk en succes; rond de kerstdagen verstopt men een amandel in rijst- griesmeelpudding. Het belooft een goed jaar te worden voor degene die het vindt! Bij de Hebreeers was het een symbool voor waakzaamheid en een vroeg voorjaar. Nog steeds draagt men op op feestdagen amandelbloesem naar de synagoge. Bij de Chineze is het een symbool van vrouwelijke schoonheid. In het christendom staan amandeltakken symbool voor de maagdelijke geboorte van Jezus: op schilderijen zie je soms een ring van amandelen rond baby Jezus, en als symbool voor Maria.

Voedingsstoffen

De amandel staat veelal symbool voor vruchtbaarheid, dat is niet zo gek als je weet dat vitamine E een gunstige invloed heeft erop. De laatste jaren is er veel kritiek geleverd op vitamine E als 'wondervitamine' en ik zeg niet dat dat onterecht is, maar dat betekent niet dat we ze niet nodig hebben. Amandelen bevatten een hoog magnesiumgehalte, zijn goed voor diverse spijsverteringsstoornissen en zijn bijzonder geschikt voor leverpatienten, omdat amandelvet lichter te verteren is dan andere vetten.
Amandelmelk is een geweldige vervanging voor koe- en sojamelk!
Het malen van amandelen verhoogt de opneembaarheid van de voedingsstoffen. Plus, amandelmeel is glutenvrij, ideaal voor wie glutenintolerant is.
Op de boterham 

De pasta

Ik heb voor de rauw versie gekozen, omdat het nooit kwaad kan wat rauwe voedingsmiddelen te eten, maar ook omdat dit potje goedkoper is dan de niet-rauwe variant.
Nu goed, dit is 170g in vergelijking tot zo'n 250 a 400g, maar dan nog. Het is niet dat ik het zo graag lust en daarom wil eten haha. De ingredienten zijn: gepelde amandelen (91%), zonnebloemolie. Enig minpuntje voor mij is dus de zonnebloemolie. Ik bedoel, amandelen zijn al vet genoeg, waarom nog extra olie toevoegen?!
De voedingswaarde per 100g:
609 kcal
19.9g eiwitten
18.1g koolhydraten waarvan 4.5g suikers
55.1g vetten waarvan 4.5g verzadigd
9.5g vezels
196mg calcium
25.5mg natrium
Een mooi gehalte aan vezels en natrium, een beetje calcium, weinig suikers en verzadigde vetten en nog wat eiwitten. Top! Het is hoog energetisch, maar niemand eet er een pot van leeg, dus voor de kcal hoef je het echt niet te laten. De smaak is vrij neutraal, veel beter dan die vieze walnotenpasta (ieder zijn smaak natuurlijk, maar ik verkies dit!). Lekker op een boterham of een toastje met wat frisse plakjes komkommer - misschien daarom dat ik het niet zo goed proef, meer komkommer dan walnotenpasta - of met wat radijsjes.
Prijs: 4.75 euro, bij de grotere natuurwinkels



Geen opmerkingen:

Een reactie posten