Translate

vrijdag 30 november 2012

Functionele voeding

Ik heb het heel de tijd over functionele voeding, maar wat is dat precies?

Functionele voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen die door hun samenstelling een positief effect hebben op het functioneren van ons lichaam en onze gezondheid.

Maar wat is dat concreet? Eenvoudigweg voorgesteld, alles dat een positieve invloed heeft op je gezondheid, van die banaan tot een stukje vlees om de zoveel tijd. Heel veel dagdagelijkse producten zijn dus functionele voeding, maar heel veel dagdagelijkse voeding ook niet. Denk maar aan dat ene koekje dat je bij de koffie eet. Dus waar ligt de grens ? In hoeverre mag je zondigen ? Volgens Sonja Kimpen, stichtster van Synergie en schrijfster van diverse boeken over slank zijn en slank blijven, mag zo'n 10% van je voeding gadgetvoeding zijn, dat wil zeggen niet voedend. 10% is natuurlijk een eerder vaag begrip. Ik heb er zelf wel moeite mee, want het liefst wil ik alleen maar nuttige dingen eten, die het liefst nog een beetje lekker zijn ook. Natuurlijk trek ik wel mijn grenzen: avocado of kokos lust ik absoluut niet, en zul je mij dan ook nooit zien eten. Maar andere dingen, zoals notenpasta, lust ik ook helemaal niet graag. Deze dingen probeer ik af en toe wel te eten, en dan de smaak te verdoezelen, om iets binnen te krijgen van die supergezonde stoffen.

Anderzijds heb je ook nog de superfoods. Dit zijn voedingsmiddelen die positieve voedingsstoffen bevatten, maar dan in de overtreffende trap. De concentraties nuttige stoffen zijn zeer hoog, waardoor je in verhouding minder hoeft te eten om meer te krijgen, denk maar aan het befaamde chiazaad, waarover ik al eerder schreef. Helaas zijn deze producten in het algemeen niet zo goedkoop, waardoor je er spaarzaam mee moet omgaan. Dat zorgt natuurlijk al vanzelf voor de kleinere porties, tenzij je rijk bent.

Kort gezegd: je zou moeten proberen zoveel mogelijk functionele voeding te eten, en slechts sporadisch een lekkernij. Met sporadisch bedoel ik niet een keer per jaar of zo, maar in ieder geval niet 3 keer per dag. Dus zeg maar dag dag aan al die liga koekjes, die absoluut niet goed voor je zijn, ongeacht welke claims erop staan.

Bestaan er voedingsmiddelen die je elke dag zou moeten eten? Misschien, maar daar zijn geen richtlijnen over en ik ga er ook geen uitspraken over doen. Variatie is echter nog steeds een sleutelwoord in een gezonde voeding, zodat je van alle stoffen iets binnen krijgt. De algemene richtlijnen, maar dan een beetje specifieker omdat ik het voedingscentrum geen betrouwbare bron vind, dus geplukt van allerlei bronnen.

Dagelijkse richtlijnen (voor veganisten)
- fruit: 2 a 3 stuks, hoewel dat bij mij soms richting 4 gaat
- groente: 300g is een absoluut minimum, 500g is surauwper
- brood: minimum 5, 6 en maximum 12 sneden (dit mag ook vervangen worden, maar een mooi getal vind ik 8 waarvan bv 6 echte sneetjes en 2 in andere vorm)
- 1 tot 2 plantaardige 'melk'producten zoals sojamelk, amandelmelk of yofu
- 20-40g noten en/of zaden als zonnebloempitten, lijnzaad, walnoten etc.
- aardappelen of graan: min 150g aardappelen of 70g granen
- eiwitbronnen: min 40g gedroogde bonen of linzen, 100g tempeh/tofu/seitan
- water: minstens 2l
Zorg ervoor dat je minstens 35-40g vezels binnenkrijgt! Gebruik dus veel volkoren producten.

Wat ik zelf dagelijks eet:
- een appel (heel soms vervangen door een banaan of peer)
- 100g bevroren bosvruchten
- 10g lijnzaad en/of 10g chiazaad
- brood, hangt er vanaf welk, maar toch 5-10 sneetjes
- 1 portie yofu en 1 portie amandelmelk of nog eens yofu
- aardappel/granen als avondeten
- vis, linzen/bonen/tofu/quorn/tempeh, en sporadisch vlees met de rest van het gezin: altijd gemiddeld 100g
- 2 tomaten
- komkommer
- een koekje, maar gezond
- en niet dagelijks, maar toch vaak: cacao, in de vorm van pure chocolade of
muesli of havermout
- gezonde vetten, zoals olijfolie (als ik zelf kook) of arachide-olie als mijn mama kookt

Zo, hopelijk heb ik jullie geinspireerd :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten