Translate

zondag 11 november 2012

Mochi (2)

Een tijd geleden schreef ik al eens over mochi, en ik had ook gezegd dat wanneer ik dat wonderbaarlijk goedje in huis had, ik het jullie zou meedelen. Welnu, de tijd is gekomen. Afgelopen week heb ik bijvoetmochi van Food for freedom gekocht. Dit is gemaakt van water, zoete rijst, sesamzaadjes, bijvoet en zeezout.
De gewone variant was er helaas niet meer, dus een mens pakt wat hij kan krijgen. De structuur is hard en stevig, om zo te eten is het alvast geen hoogvlieger en je kunt het ook niet in zijn geheel in het wafelijzer steken. De enige oplossing is het in stukjes te snijden en zo ertussen te leggen (je kunt het ook bakken in een pan, maar mij leek het juist zo leuk om het eens als wafel te rpoberen).

tijdens bakken
En dan krijg je zoiets:













Op het bord
Ziet er niet echt flatteus uit, maar eenmaal gereed wordt het:












Het uitzicht is dus al oke, en de smaak was wat flets. Je kunt een betere smaak creeeren door sweet mochi te nemen of door het te serveren met kaneel, siroop, fruit, ijs enz. maar het is in ieder geval gezond!

Voedingswaarde per 100g: 181 kcal, 3g eiwitten, 3g vet, 32g koolhydraten.
Geschikt als tussendoortje (als je een wafel maakt van 50g mochi krijg je amper 90 kcal binnen!) of als je er meerdere maakt, als ontbijt of lunch. Ik weet niet of ze koud lekker zijn, dus meenemen zou ik niet proberen.
De prijs is 2.70 euro.

2 opmerkingen:

  1. Koud zijn ze ook super ! Goede snack als energiereepvervangers voor duursporters !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. tip: je kan de harde mochi in stukjes in een kom doen en of in bain marie war opwarmen of in de microgolf zodat het een pasta wordt. Is makkelijker in het wafelijzer te krijgen. ik heb ze gepimpt met chocolade, want puur vond ik ze niet zo lekker.

    BeantwoordenVerwijderen