Translate

vrijdag 23 november 2012

Inspiratiebronnen

Welnu, ik bezit een hoop informatie (al dan niet waar) over gezonde voeding, maar hoe komt een mens daaraan?
1) De bib. Ik kan het niet genoeg herhalen, de bib is een goudmijn voor al wie literatuur of lectuur zoekt! Vooral in grote bibliotheken is er een uitgebreid assortiment dieetboeken, boeken over gezondheid, voedselveiligheid, de vegetarische keuken enzovoort.
2) Het internet. Een beetje valsspelen natuurlijk, maar via Google kom je op talloze blogs terecht of informatieve websites. Die zijn niet altijd 100% correct, maar je haalt eruit wat je kunt. Zo wil ik deze blog ook een inspiratiebron laten zijn!

En wie heeft me persoonlijk geinspireerd en geinformeerd?
Deze vind ik echt aanraders:

De voedselzandloper. Heeft inmiddels ontzettend veel ophef veroorzaakt. Terecht of onterecht? Geen idee. Daar durf ik ook geen uitspraken over te doen, maar velen denken dat auteur Kris Verburgh misschien heel dicht bij de waarheid zit en daarom zoveel tegenstand te verduren krijgt van dietisten. Zij zouden gesponsord worden door grote graan- en melkbedrijven, die de economie al zien instorten. Het is een ontzettend populair boek en kent evenveel critici als fans. Het leest vlot weg en er zijn veel voetnoten naar wetenschappelijke onderzoeken, al valt natuurlijk zoals altijd de betrouwbaarheid van die bronnen te betwijfelen.

Skinny Bitch. Al oud, maar een geweldig boek.  Dit is het boek waarmee alles is begonnen, waardoor ik meer inzicht kreeg in gezonde voeding en meer zin had om te experimenteren. Het is een boek dat ik me vorig jaar in juni voor een spotprijsje heb aangeschaft en ik heb er geen moment spijt van gehad. De toon is behoorlijk pittig, maar ook wel grappig en de gruwelijke toestanden in de bio-industrie die worden beschreven kunnen geen ziel onberoerd laten. Ze gaan wel heel ver in hun ideeen en willen het liefst een volledig veganistische leefwijze, maar er staat ook dat je zelf bepaalt hoe ver je wilt gaan.

- Een pleidooi voor echt eten van Michael Pollan. Zeer goede auteur, en zijn theorieis enigszins anders dan die van "De voedselzandloper" of "Skinny Bitch" maar het bevat zeker een kern van waarheid.

Dit topic op bokt.nl (jaja, ben een stiekeme gluurder!)

gezondheid.be. Heel informatieve site, en redelijk onafhankelijk.

Lexicon van wijdverbreide misverstanden over voedsel. Hilarisch en heerlijk relativerend, om de grenzen te trekken van hoever gezond eten mag gaan. En vooral om alle mythes te ontmaskeren.

Gezond eten, gewoon doen. Een zeer interessant boek. In het begin had ik er geen al te hoge pet van op, omdat het van het Voedingscentrum uitging, maar het was vrij actueel en nauwkeurig en sloot goed aan bij de nieuwste inzichten omtrent voeding, chapeau dus!

- 100% gifvrij van Julia Kang. dit boek heb ik zelf nog niet gelezen omdat de bib het niet heeft, maar het lijkt me zeer interessant.

- Foodwatch, een onafhankelijke site over hoezeer we als consument worden bedrogen. Zeker een aanrader!

Wat ik je absoluut niet aanraad, is dus het Voedingscentrum. Niet geloven!
En zoals voor alles in voedingsland geldt: neem de informatie met een korreltje zout.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten