Translate

vrijdag 19 juli 2013

Reept: verjongende linzendetoxer

Wederom een receptje uit Eet jezelf jong. De recepten uit dit boek vind ik echt heel erg handig: het merendeel bevat geen ingewikkelde ingrediënten of (te) dure superfoods die je bij wijze van spreken op moet graven in je natuurwinkel, maar pure dingen die je bij een grote supermarkt ook kunt vinden. Ook geen gedoe waarvoor je uren in de keuken moet staan, want dat is niet aan mij besteed. Als ik iets wil maken, heb ik het liefst dat het binnen de 30 minuten op tafel staat. Op dat vlak ben ik wat lui, zeker in de zomer bij deze hitte. Vaak kook ik dan niet eens iets, maar maak ik een salade en eet er wat brood/rijstwafels/knäckebröds bij, met wat eiwitrijk beleg, een stuk tofu of enkele blokjes seitan. Zoals de naam al zegt, is dit gerechtje geschikt wanneer je aan het detoxen bent. Je kunt het serveren met geroosterde groenten, maar ik koos voor een salade. Vleeseters kunnen het ook bij vlees- of visgerechten eten. Het ziet er saai uit, maar is smaakvol!



Ingrediënten voor 4 porties
-  200g linzen
-  ½ ui
- 1 wortel
- 1 rode chilipeper
- 3 tenen knoflook
-  5 takjes peterselie
-  1 takje tijm
-  2 laurierblaadjes
-  3 cm gember
-  2 el appelazijn
-  3 el olijfolie
-  Gemalen koriander
- Zwarte peper

Werkwijze
Pel de knoflook en de ui. Halveer de ui en de chilipeper. Verwijder de zaadjes uit de chilipeper. Snijd de wortel in 4 stukken en hak de gember in stukjes.  Doe de linzen in een pot, voeg de groenten en kruiden toe en voeg net zoveel water toe tot het geheel net onderstaat. Breng aan de kook, zet het vuur lager en laat een minuut of 20 koken. Giet de linzen af en verwijder de ui, gember, wortel, laurierblaadjes, tijm en peterselie. Overgiet met appelazijn en olijfolie wanneer de linzen nog warm zijn en kruid met zwarte peper en gemalen koriander.
Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten