Translate

vrijdag 19 juli 2013

100% suikervrij


Via via kwam ik op de website www.sugarchallenge.nl uit en ik werd meteen enthousiast, dus ik rende bij wijze van spreken naar de bibliotheek om een exemplaar te lenen. En het heeft me niet teleurgesteld, ik heb het boek in één ruk uitgelezen! Het enige vreemde vond ik dat het bij Anorexia-eetstoornissen stond, want ik zie echt niet in wat dit boek te maken heeft met eetstoornissen? Het is niet omdat je geen suiker meer wilt eten, dat je direct anorexia hebt lijkt mij. De schrijfster spreekt wel over het feit dat zij in het verleden met eten heeft geworsteld - zoals zovelen onder ons, door de vele dieetmythes zien we door het bos de bomen immers niet meer - maar een eetstoornis wordt niet benoemd. Maar dat terzijde.
huh?

Het boek is netjes ingedeeld in verschillende hoofdstukken en voor je echt overgaat op het afkicken van suiker, leer je wat suiker met je doet en waarom we met zijn allen massaal verslaafd zijn. Wat ik zo goed vind aan dit boek, is dat het niet alleen om 'suiker, het witte vergif' gaat maar ook om de vele vormen van suiker die onze geest zoet houdt. Daardoor kun je dit boek ook een beetje beschouwen als een zelfhulpboek. Wat wil jij in dit leven?

Hoewel ik al veel weet over suiker in al zijn vormen, kan ook ik zeggen dat ik toch wat heb bijgeleerd van dit boek en dat is al een prestatie op zich. De meeste boeken over gezonde voeding sla ik ondertussen gewoon over, omdat er niets nieuws meer in staat. Er wordt wat wetenschappelijke uitleg gegeven, maar niet overdreven zodat je als leek - en dat ben ik ook, ik heb tot nog toe nog geen wetenschappelijke studies o.i.d. gedaan - ook mee kunt in het verhaal. Achteraan in het boek is een lijst met bronvermelding, zodat je kunt uitpluizen waar de informatie vandaan komt voor de critici onder ons.

Dan is er nog een lijstje met recepten. Er staan leuke dingen tussen, maar het merendeel is toch niet aan mij besteed omdat het voor mij lijkt - dit is dus mijn persoonlijke mening! - dat de schrijfster eerder aanleunt bij een paleo leefstijl. Daar is niets mis mee en misschien zelfs gezonder, maar ik ben er zelf nog niet aan toe om actief dierlijke producten te nuttigen. Wie weet komt dat nog met de tijd, dus als jij ook een vegetariër of veganist bent, laat dat je er niet van weerhouden dit boek te lenen/kopen want het is het waard.

Hét pluspunt van dit boek vind ik dat het ook stelt dat je natuurlijke suikers niet in overvloed moet gebruiken. Dit strookt namelijk volledig met wat ik zelf vind. Er zijn veel mensen die denken dat natuurlijke suikers niet schadelijk zijn, maar het tegendeel is natuurlijk waar. Zelf vermijd ik agave-, ahorn- en graanstropen. De enige suikers die toegestaan zijn tijden de Sugarchallenge - in beperkte mate - zijn palmsuiker, kokosbloesemsuiker, mesquitepoeder, lucumapoeder en stevia en dit is top, omdat dit ook de enige suikers zijn die ik zelf toesta in de producten die ik koop.

Veel lof voor Carola dus! Zij is de eerste in Nederland die zo'n boek schrijft en ik hoop dat het de mensen, de voedingsindustrie en - misschien vooral - de overheid tot nadenken stemt. Oja, en de retro lay-out is ook best leuk :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten