Translate

dinsdag 16 juli 2013

De Delhaize

Ik neem mijn woorden terug over zongedroogde tomaatjes. Bij de Delhaize kun je er namelijk wel zonder toegevoegde suiker/E-nummers vinden, hip hip hoera! Er zit wel zonnebloemolie en zout in. Nu zijn die twee dingen natuurlijk absoluut geen ramp, maar ik weet van mezelf dat ik moeite heb om genoeg omega 3 binnen te krijgen en vaak (te) veel natrium eet, omdat ik soms brood koop en ze hier thuis nu eenmaal sojasaus gebruiken, dus daar waar ik kan vermijden extra omega 6 vetten of zout binnen te krijgen, doe ik dat dan ook. Als jij daar minder problemen mee hebt, kun je dus gerust zonnebloemolie consumeren (maar niet overdrijven). Geraffineerd zout is voor niemand echt goed, maar er zijn ergere dingen op de wereld.

Behalve dan het feit dat ze zongedroogde tomaten zonder onnodige toevoegingen hebben, is Delhaize ook om enkele andere redenen mijn favoriete winkel:

- ze hebben er een uitgebreid assortiment vleesvervangers waar steeds meer dingen bijkomen zoals de nieuwe generatie vleesvervangers van Greenway, die eruitzien én smaken naar vlees (deze zijn echter niet zo gezond, maar meer vegetarisch cheatfood en handig als je mensen over de streep wilt trekken om vleesloos te eten, dat doet tenslotte voor méér dingen dan je gezondheid alleen goed)

- ze hebben er een uitgebreid assortiment biologische producten van het huis, waaronder oliën, groenten, fruit, pasta, vlees, zuivel, ... ze hebben (hadden?) zelfs een biogroentetas, die weliswaar niet super uitgebreid is maar daardoor ook minder kost

- ze hebben de knäckebröds van Burger :-)

- ze hebben ook een gamma vegetarisch broodbeleg dat al behoorlijk uitgebreid is in vergelijking met de Colruyt!

- ze hebben er een selfscan, zodat je snel door de winkel kunt crossen als je weet wat je moet hebben

- hun prijs/kwaliteitverhouding is uitstekend, vind ik persoonlijk

- er zijn ballonnen voor kinderen!

- ik vond er vandaag zelfs volkoren roggemeel, niet biologisch weliswaar, maar toch

- ze hebben een enorm assortiment noten, gedroogd fruit en zaden, biologisch en niet biologisch

- ze hebben een speciale kidslijn, met producten die doorgaans gezonder zijn dan de 'gewone' variant

En zo kan ik nog even doorgaan. Er zijn natuurlijk ook tekortkomingen (denk maar aan het promoten van brood met 4,4% vezels) maar je kunt niet alles hebben en voor het grootste aanbod kun je toch best naar een biologische winkel trekken of op Duitse/Amerikaanse webwinkels snuffelen.

Dit was mijn hulde voor mijn favoriete supermarkt, wat is de jouwe?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten