Translate

zaterdag 13 juli 2013

Gojibessen

Deze besjes hebben we eigenlijk al heel lang thuis liggen, maar ik had ze nog nooit geprobeerd. Na alle opwinding over gojibessen, was ik er nog niet 100% van overtuigd dat het een meerwaarde voor me had. Ik beschouwde ze een beetje als rozijnen: een leuk extraatje, maar niet per se noodzakelijk.
Gojibessen zijn een superfood. Ze zijn een zeer geconcentreerde bron van vitaminen, mineralen en fytonutriënten. Na wat rondsnuffelen op www.gojibessen.nu wilde ik ze toch een kans geven.
100 gram gedroogde gojibessen bevatten maar liefst 91% van onze dagelijkse behoefte aan selenium bijvoorbeeld! Ook zijn ze rijk aan vitamine A (bètacaroteen) en vitamine C (tussen de 29 tot 148 mg per 100g, de ADH is 50 mg) en een bron van kalium (100g geeft je 24% van de ADH). Ze zijn een zeer waardevolle bron van goed opneembaar ijzer (100g levert 100% van de ADH) en dus interessant voor vegetariërs en veganisten. Dit zijn zo de dingen die mij het meest in het oog springen. Als je meer informatie wilt over gojibessen, raad ik je aan bovengenoemde site te bezoeken.

In China wordt er voornamelijk thee gezet van gojibessen: giet kokend water over de besjes en wat theeblaadjes, laat enkele minuten wellen. Drink op. Dit is goed voor de maag en lever. Je kunt de besjes toevoegen aan je muesli, havermout, smoothie of gewoon zo oppeuzelen als snack. Denk er wel aan dat de besjes 370 kcal per 100g bevatten, meer dan de meeste soorten gedroogd fruit! Ze zijn een superfood, maar overdrijf er niet mee.

4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de thee-tip. Dat ga ik proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gojibessen zijn lekker en veelzijdig én zeer gezond. Maar bedenk wel dat je idd 100 gram naar binnen moet werken om al die ADH te halen en dan zijn die caloriën toch een killer. Maar iedere dag een handje in je thee (of muesli of gewoon zo) is heerlijk en gezond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, daarom was ik er ook zo terughoudend over, maar van bijvoorbeeld Se heb ik vaak een tekort en dan helpen alle kleine beetjes :)
      Verreweg de meeste superfoods zijn moeilijk in grote hoeveelheden in te nemen om die spectaculaire percentages te halen inderdaad (een reep rauwe chocolade uitgezonderd ;)).

      Verwijderen
  3. Voor je gezondheid kun je ook acai bessen nemen.
    http://www.acaiwinkel.nl/

    BeantwoordenVerwijderen