Translate

dinsdag 2 juli 2013

Recept: champignons à la grecque

Het eerste receptje van onze belegweek! Het is zo jammer dat je nog niet kunt ruiken doorheen een computerscherm, want anders zou de heerlijke geur van dit gerechtje zo op jullie afkomen. Dit MOET je gewoon proberen. "Vroeger", voor ik begon met gezond eten, vond ik dit al superlekker, maar de winkelversie bevat natuurlijk een heleboel suiker en E-nummers die ik liever niet in mijn eten wil. Maar nu wil ik nooit meer de gekochte, want zelfgemaakt is zoveel lekkerder (en die geur die je er gratis bijkrijgt!).

Ingrediënten om een middelgrote bak te vullen
- 250g fijne champignons
- 1 el olijfolie
- gedroogde basilicum en gedroogde oregano
- 1 laurierblaadje
- verse tijm of 1 tl gedroogde tijm
- ongeveer 350g passata, 200g tomatenpuree of 300g tomatenblokjes in brik
- sap van 1/2 citroen
- 2 middelgrote uien
- eventueel peper

Werkwijze
Snipper de uien en snijd de champignons in vieren. Verhit de olijfolie in een sauspannetje en bak de ui glazig. Voeg er het citroensap aan toe, laat 1 minuut bakken en doe er het laurierblaadje en wat tijm bij. Ik heb van die zachte tijm, dus ik pluk er gewoon wat blaadjes vanaf en doe die erin, maar je kunt ook een heel takje erin doen en het er nadien terug uitvissen. Laat dit een halve minuut bakken en doe er dan het tomatending bij. Voeg de gedroogde basilicum en de gedroogde oregano toe. Laat weer 5 minuten bakken, doe er dan de champignons bij en laat minstens 20 minuten stoven. Doe er eventueel wat peper bij. Geniet van het zalige aroma, vis het laurierblaadje (en het takje tijm) eruit, laat afkoelen en bewaar in een doosje in de koelkast.  
Lekker op een toastje of een geroosterde boterham.
Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten