Translate

dinsdag 9 juli 2013

Boeken: Live, love, laugh & Eet jezelf jong

Vandaag wil ik even twee geweldige boeken bespreken, die volgens mij wat minder bekend zijn. In de bibliotheek liep ik altijd rond in de afdeling Voeding maar vorig weekend kwam ik erachter dat er ook een afdeling Gezond leven bestaat. Daar ben ik meteen eens gaan snuffelen en ik heb een stapeltje boeken geleend, waarvan deze twee toch echt mijn favoriete zijn.

Live love & laugh is een lifestyleboek van Martine Prenen, een Vlaamse gezondheidscoach. Haar boek is dan ook bekender in Vlaanderen dan in Nederland en ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, wat ik toch best gek vind aangezien ik het een fantastisch boek vind en het toch nog vrij recent is (2011). Ik zou het het beste kunnen vergelijken met Eet jezelf mooi, slank en gelukkig van Amber Albarda, dat volgens mij veel bekender is. Maar er zit ook nog een stukje Kyra's kitchen in, waarin Martine Prenen uitlegt welke voedingsmiddelen helpen tegen welke kwaaltjes. Er wordt ook uitgebreid beschreven waartegen bijvoorbeeld knoflook en ui goed zijn en hoe je ze kunt gebruiken. Maar dit boek gaat verder dan voeding alleen: er worden tips gegeven over opvoeding, ontspanning, beweging en relaties. Over het creëren van me-time en hoe grenzen bepalen mét je kind. Ook aromatherapie en massages worden behandeld. Er wordt helder uitgelegd wat en waarom goed voor je is en wat niet. Er staan enkele foto's in het boek, vaak van Martine Prenen zelf, maar het boek is versierd met leuke tekeningen. Niet artistiek, maar vrolijk om naar te kijken. Ook handig zijn de Mar's tips en tricks waarin er kort 10 tips worden gegeven na elk hoofdstukje om het in de praktijk toe te passen. Een musthave in de gezonde boekenkast!

Eet jezelf jong is dan weer een boek dat lijkt op De Voedselzandloper van Kris Verburgh. Het grootste verschil tussen beide boeken, is dat Elizabeth Peyton-Jones de consumptie van volkoren graan niet verbiedt. Verder wordt er wel duidelijk uitgelegd welk eten je verjongt, opgedeeld in vijf categorieën, maar er wordt minder naar wetenschappelijk onderzoek verwezen, hoewel het wel allemaal heel betrouwbaar overkomt. Ook hier geldt weer: weinig foto's, wel veel leuke tekeningen. Het wordt een dieet genoemd, maar is eigenlijk ook meer een manier van leven. Er is een soort checklist voor hoe oud je eigenlijk écht bent, en dan start je met een detox van twee weken, waarna je je leven helemaal omgooit als je tot nu toe een food junkie was. Op mij is dit nu niet meer zo van toepassing, temeer omdat ik echt nog jong ben, maar ik kan me voorstellen dat dit boek veel handiger is om mee te starten dan De Voedselzandloper, want er staan ook recepten in! Er wordt je niet alleen verteld wat je moet eten, er wordt je ook verteld hoe. Handig voor mensen die wel de achtergrondkennis bezitten maar niet goed weten hoe ermee te beginnen dus.

Ik heb absoluut niets tegen de boeken van Amber Albarda, Kyra de Vreeze of Kris Verburgh, maar ik vind dat deze boeken zeker niet moeten onderdoen en onterecht wat in de schaduw staan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten