Translate

zaterdag 12 januari 2013

Tofusalade

Als vegetarier of veganist heb je het niet altijd makkelijk, zeker in het begin is het heel wat zoeken naar wat je wel en niet zou moeten eten. Op brood is het vaak nog lastiger. Er zijn ook veel mensen die geen of slechts weinig brood eten en bij de lunch prima een slaatje kunnen eten, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen die mogelijkheid heeft. Ik, bijvoorbeeld. Als scholier is het vaak lastig en vervelend om eten mee te nemen, en in een refter waar je amper 20 minuten de tijd hebt om te eten (als je op tijd beneden geraakt tenminste) is het een onaangename ervaring om zoiets dat veel tijd nodig heeft om te kauwen als sla, mee te nemen. Dus dan ben je wel op brood aangewezen. En stiekem vind ik brood ook heel erg lekker, en kan me niet voorstellen dat ik het nooit meer zou eten.
Lekker met komkommer en kiemen (die heb ik nu even niet in huis)
Vegetariers eten vaak nog (pinda)kaas, maar als veganist had je tot voor kort in de supermarkt alleen nog maar de keus uit jam, jam en nog eens jam. Dat ben je natuurlijk gauw beu, en dan moet je een beetje experimenteren.
Er zijn vele dingen die je toch nog op je brood kunt doen, hummus is denk ik het bekendste. En ook al is het superlekker, soms wil een mens iets anders. Voor ik notenpasta's en dergelijke durfde te eten (ik had een keer in mijn leven pindakaas gegeten, dat was verschrikkelijk!) vond ik dit. Salades op basis van tofu en/of tempeh en/of seitan voor op je brood, zoals vleeseters kip curry en tonijnsalade hebben. De eerste variant ooit die ik had gegeten, was deze tofu-broccolisalade. Te koop voor 2.30 euro, 170g in de meeste natuurvoedingswinkels.


De ingredienten zijn redelijk goed: tofu (water, sojabonen, stremsel: nigari en calciumchloride) 41%, broccoli 35%, zonnebloemolie, ajuin, sojafiltraat (soja, water), zeezout, kruiden, graanazijn.
Voor de naam 'tofusalade met broccoli', zit er behoorlijk wat tofu en broccoli in, samen 76% en er zijn vele dingen waarin de ingredienten slechter zijn. Voor de rest is het redelijk zuiver: olie voor gezonde vetten, azijn, zeezout en kruiden voor de smaak. Het enige dat ik me afvraag, is wat sojafiltraat is... Daarover later meer.

De voedingswaarde per 100g: 158 kcal, 5g eiwit, 1g koolhydraten, 14g vet. Eigenlijk de perfecte samenstelling voor op brood, omdat brood al koolhydraten bevat, dus zou je het moeten combineren met iets eiwits- of vetrijks om een overkill te voorkomen. Ook een mager belegje in vergelijking met bijvoorbeeld zalmsalade dat soms wel 400 kcal/100g bevat, dus geschikt voor lijners.
Het was fijn om dit met jullie te delen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten