Translate

vrijdag 4 januari 2013

Recept: rauw boekweit ontbijt

Na mijn blogpost over boekweit, besloot ik dat er toch iets meer te doen mee moest zijn dan 'gewoon' koken en als rijstvervanger of in een slaatje te gebruiken. En toen kwam ik per ongeluk terecht op Oh She Glows. En dit lijkt me toch ontzettend lekker! Sorry voor de afwezigheid van foto's, het telefoon/cameraprobleem moet nog steeds worden opgelost.
 Het is makkelijk te maken, vegan en rauw. Wat wil een mens nog meer?

Oeps, beetje overgelopen uit mijn meloenkom! Het zwat zijn de hiazaadjes en het eilandje in het midden zijn bevroren bosvruchtjes. Het ziet er niet uit bij mij (teveel sojamelk), maar het smaakt verrukkelijk en is supergezond.
Ingredienten (of hoeveelheden naar eigen honger, maar de verhouding van het vocht t.o.v. de boekweit is ongeveer 65% in het originele recept)
 
- 2 kopjes rauwe boekweit, minstens 1 uur geweekt in water
- 1.5 kopje ongezoete sojamelk/amandelmelk/havermelk etc. (als je een rauwe variant hebt is het helemaal 'raw')
- 10g rauwe chiazaad
- 1 eetlepel kaneel
- 1 eetlepels vanille-extract
eventueel: beetje zout, een zoetmiddel zoals agavesiroop, ahornsiroop etc.
Toppings naar eigen smaak: (gedroogd) fruit, rauwe cacao, notenpasta, amandelschaafsel, kokos, gemalen noten enzovoort. Laat je creativiteit de vrije loop!

Werkwijze
Gooi de geweekte boekweit in een keukenrobot of een blender, giet de sojamelk/amandelmelk/havermelk erbij, doe de chiazaadjes en het vanille-extract erbij en mix tot het een gladde massa is. Doe er nu de kaneel en het zoetmiddel bij. Giet het in een kom of - wat chiquer - grote, hoge wijnglazen of parfaitglaasjes. Versier met je gekozen toppings of eet zo op! Als je het niet per se rauw wilt of liever iets warms hebt (in de winter bijvoorbeeld), kun je het ook eerst opwarmen.
Lekker als ontbijt of tussendoortje. Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten