Translate

dinsdag 15 januari 2013

Recept: gevulde aubergine



Al vaak heb ik recepten gezien voor gevulde paprika, courgette, tomaat, aubergine en ga zo maar voort. Maar meestal worden in deze recepten veel gehakt en/of kaas gebruikt, dingen die ik liever niet meer wil eten. Dus hoewel het als zeer lekkere recepten klonken, kon en wilde ik ze niet eten.
Vandaag heb ik echter een recept gemaakt uit Voedingspiramide van Louise Witteman en Mirjam Bakker. Eentje die geheel vegetarisch en zelfs vegan is, heerlijk. (Excuses voor de slechte foto's) Het is wel een beetje aangepast. Niet volledig overeenstemmend met het seizoen, maar nu vandaag de eerste sneeuw is gevallen en ik bijna ben veranderd in een levende sneeuwpop, vind ik dat ik me mag verwennen met een zomers gerecht ;). Ik doe het echt niet elke dag hoor.

Ingredienten voor 1
- 1 aubergine
- 1 ui
- 2 teentjes knoflook
- 2 el olijfolie
- 1/2 brik tomatenstukjes
- 1/2 tl kaneel
- 1 el gehakte peterselie of droge peterselie
- 100g seitan
- zout en peper naar smaak

Werkwijze
Verwarm de oven voor op 175 graden. Snijd de aubergine doormidden en snijd het vruchtvlees zo goed mogelijk weg. Snijd het vruchtvlees in blokjes.
Deze stap heb ik overgeslagen: bestrooi de auberginehelften met zout en laat uitlekken.
Pel de ui en snijd in blokjes. Hak de knoflook fijn. Verhit 1 el van de olie in een pan en bak de ui en de knoflook 5 minuten. Snijd intussen de tomaten in blokjes als je verse gebruikt. Schep het vruchtvlees van de aubergine erdoor en bak nog een minuut, voeg dan de tomaten, de seitan en het kaneel toe. Laat 10 minuten koken tot het meeste vocht verdampt is. Breng op smaak met zout, peper en peterselie. Ik heb er zelf nog een ingelegde chilipeper bij gedaan.
Vul de auberginehelften, nadat je ze hebt afgespoeld en afgedroogd, met het mengsel en sprenkel er nog 1 el olijfolie over. Bak zo'n 30-45 minuten in je oven. Serveer met couscous, rijst, quinoa of een tagliatellenestje. In plaats van seitan kun je ook bonen gebruiken.
Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten