Translate

zondag 27 januari 2013

Recept: ratatouille





Voor ratatouille zijn er 1001 recepten, en het ene is niet beter dan het andere, maar er is geen gerecht waar je me groter plezier mee kunt doen! Zoals jullie vermoedelijk al weten, ben ik gewoon gek op tomaten. Liefde op het eerste zicht, want als kind was ik al dol op ketchup en groentesaus met tomaten ;) 
Toen ik in mijn verjaardag wilde vieren, nodigde ik enkele vriendinnen uit. 2 van de 3 zijn moslima's en eten dus enkel halal vlees en ik raak geen dode dieren meer aan, dus natuurlijk werd het een geheel veggie gerechtje. En het viel in de smaak! Ik heb de ratatouille geserveerd met volkoren penne en blonde linzen, maar je kunt het ook met aardappelen, couscous, witte bonen of zelfs vlees of vis eten. Het is heerlijk! Restjes smaken goed bij brood als lunch. Wedden dat je gasten er niet vanaf kunnen blijven?

- 4 el goede olijfolie
- 500g tomatenstukjes
- 2 aubergines
- 2 courgettes
-  1 groene paprika
- 1/2 gele paprika
- 1/2 rode paprika
- 2 courgettes
- 2 rode uien
- 3 teentjes knoflook
- rozemarijn
- tijm
- basilicum
- laurier

Werkwijze
Snijd alle groenten in even grote stukken. Verwarm 2 el olijfolie in een grote pan en voeg de uien en de laurierblaadjes toe als het heet is. Laat 5 minuutjes stoven, doe er dan de knoflook bij en stoof nog een minuut of 2 verder. Voeg de aubergines toe en wacht tot ze halfgaar zijn. Doe er dan de tomatenstukjes en de courgette, tijm en rozemarijn bij. Na een halfuur mogen ook de paprika's erbij. Draai het vuur laag en laat nog 1 a 2 uur stoven. Dat bevordert de smaak! Serveer met verse basilicum.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten