Translate

zondag 19 mei 2013

Vivani 92% chocolade


Op Internet had ik er al over gelezen, maar nu heb ik deze reep ook zelf in mijn handen. 1.99 euro voor 80g en dat vind ik eigenlijk best goedkoop, aangezien mijn andere favoriete chocolade (Lindt en Dulcisana) rond de 2.29 euro kosten. En dit is en gezonder en biologisch, nice! 92% cacao is bovendien het verste dat ik ooit ben gegaan (uitgezonderd cacaopoeder en cacaonibs dan) dus ik was best benieuwd. De ingrediënten zijn om een gat in de lucht te springen: cacao, cacaoboter en kokosbloesemsuiker. Volgens sommige bronnen is kokosbloesemsuiker (ook wel gula java genoemd) de gezondste zoetstof die er is. Hoe het precies in elkaar zit, weet ik niet, maar natuurlijke suikervervangers zijn natuurlijk beter dan 'gewone' suiker. Bovendien, hoe minder ingrediënten hoe beter! De reep is netjes verpakt in zilverpapier die niet dichtgeplakt is, dus heel gemakkelijk open te krijgen in tegenstelling tot de Excellence repen van Lindt. 80g chocolade is best veel, ik eet nooit zoveel, maar het is netjes verdeeld in 10 platte stukjes. Wel is het een hele opgave om er netjes een stukje ervan af te breken, klein minpuntje dus. En dan de smaak. In één woord: heel erg puur. Het smaakt zonder twijfel naar pure chocolade, maar om eerlijk te zijn proef ik niet veel verschil met de 85% reep van Lindt. Dit komt waarschijnlijk doordat ik al gewend ben aan zoveel cacaosmaak, ik kan me voorstellen dat mensen die normaal enkel melk of witte chocolade eten, even moeten wennen aan de ietwat bittere smaak.

Conclusie: mooie verpakking, gemakkelijk open te maken, minder gemakkelijk in stukjes te breken, heel erg pure smaak en redelijk goedkoop. Voortaan deze chocolade dus!
Hij is wel erg calorierijk, op de site van Vivani kun je de voedingswaarde bekijken maar deze is dik over 600 kcal en dus veel meer dan zowel de met stevia gezoete chocolade als de 'gewone' pure chocolade. Maar ja, als je deze reep vergelijkt met een 85% reep van Côté d'Or dan kom je op ongeveer hetzelfde aantal calorieën uit, waarbij deze duidelijk wint aan gezondheid. Bovendien zou ik het niemand aanraden om 100g chocolade te eten ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten