Translate

maandag 27 mei 2013

Recept: homemade falafel

ziet er best goed uit, niet?
Ik heb nog nooit falafel gegeten dus ik kan het niet vergelijken, want de enige plaats waar je dit kunt eten is in een snackbar (waar ik sowieso al niet kom) of meegebracht uit de supermarkt en ik eet geen "industriële" vleesvervangers, omdat die dingen meestal vol troep zitten. Bovendien is een groenteburger gewoon geen eiwitrijke bron als je de ingrediënten bekijkt, er zitten voornamelijk koolhydraten en vetten in. Nu moet je vlees natuurlijk niet perse één op één vervangen tijdens je maaltijd, maar ik vind het behoorlijk onzinnig om dan een gepaneerde, koolhydraat- en zetmeelrijke burger te eten in de plaats van een stuk vlees en dat dan rechtvaardigen door te zeggen dat het zogenaamd gezond is. Dit weekend had ik een zak gedroogde kikkererwten gekocht en oorspronkelijk wilde ik er hummus van maken, maar ik heb al een versie met witte bonen in elkaar gedraaid en eigenlijk was ik al langer van plan een vegetarische burger te maken. Dit is weliswaar niet echt een burger, maar het is een mooi alternatief en ik was best benieuwd. Ik heb een recept gebruikt waarbij je de kikkererwten niet kookt, maar je kunt ze evengoed koken. Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd maar de volgende keer zal ik het met gekookte kikkererwten doen en laten weten hoe het bevalt. De kikkererwtenkoekjes zijn niet helemaal gelukt, omdat mijn staafmixer de onderste kikkererwten nog niet goed gepureerd had.

Ingrediënten voor twee porties of één grote portie
- 100g gedroogde kikkererwten, 24 uur geweekt
- 2 teentjes knoflook
- kleine ui
- 1/4 tl komijn
- 1/4 tl peper
- 1 tl korianderpoeder of 2 el verse koriander
- 1 tl peterseliepoeder of 2 el verse peterselie
- 1/8 tl natriumbicarbonaat
- olie om te bakken, bij voorkeur olijf- of kokos-

de niet gepureerde kikkererwten gebruikte ik decoratief

Werkwijze
Giet het weekwater van de kikkererwten af. Eventueel kun je ze droog deppen. Pureer de kikkererwten met een staafmixer of blender. Pel de knoflook en de ui en snijd zeer fijn. Gooi bij het kikkererwtenmengsel en laat minstens een halfuur in de koelkast staan.Vorm er balletjes van die je plat drukt. Ik heb ze even op wat bakpapier gelegd maar je kunt ze ook gewoon op een bord leggen. Vet een koekenpan in met olie (gebruik eventueel een keukenpapier) en bak de falafelballetjes tot ze aan beide kanten bruin zien. Tot nu toe zijn ze vrij bros geweest, maar zodra je ze aan beide kanten dichtschroeit vallen ze niet uit elkaar.
Smakelijk!
bakken in een pan


Geen opmerkingen:

Een reactie posten