Translate

zaterdag 18 mei 2013

Tahin



Geloof het of niet, ik heb nog nooit tahin gegeten. En omdat notenpasta's heel prijzig zijn (amandel) en zonnebloempasta geen al te gunstige omega 3/6 verhouding heeft, bedacht ik me dat ik het eens moest proberen. Tahin is tenslotte supergezond. Voor dit potje heb ik 2.89 euro betaald en er zit 225g in. Er zijn ook versies met zeezout en bovendien zijn er verschillende merken, maar omdat ik niet zeker wist of ik het wel lekker zou vinden, heb ik voor het kleinste potje gekozen. De ingrediëntevan zijn - heel simpel - volle sesam van biologische teelt. Dus niet geschikt voor mensen met een sesamallergie ;)
Dan de voedingswaarde. Zoals vrijwel alle noten en zaden, bevat sesam heel veel vet en dit zie je dan ook terug in de calorische waarde: 645 kcal per 100g.

Verder zit er 56.5g vet (waarvan 9.3g verzadigd), 3.8g koolhydraten (waarvan 2.6g suiker), 10g vezels, 25.3g eiwitten en 0.025g zout in. Wat me trouwens opviel, was dat de andere merken tahin véél meer koolhydraten bevatten, wat ik best vreemd vind. Dus als iemand weet hoe dat komt.
Tahin is een waardevolle bron van mineralen: per 100g
25 microgram seleen (45.5% van de ADH)
241 milligram magnesium (64.3% van de ADH)
673 milligram calcium (84.1% van de ADH)
10 milligram ijzer (71.4% van de ADH)
Natuurlijk gaat niemand 100g tahin opeten (denk ik) maar het is maar om aan te geven wat voor waardevolle voedingsstoffen tahin bevat. Behalve als broodbeleg kun je het ook gebruiken in de bereiding van hummus, vinaigrettes, dressings of als alternatief voor boter. Je kunt het ook toevoegen aan desserts om een rijkere smaak te creëren. Een echt superfood voor weinig geld en er bestaat ook een rauwe versie van of een 'witte'. Voor ieder wat wils dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten