Translate

zaterdag 11 mei 2013

Komkommer 'sandwich' en vegan bananenbrood II

Ik kreeg vandaag spontaan terug zin om te bakken! Eerst wilde ik de banaan-lijnzaad crackers maken (we hebben toch een hele tros mooie rijpe bananen in huis) maar na twee keer nadenken besefte ik ineens dat het misschien beter is om lijnzaad niet te verhitten. De vetten in lijnzaad zijn namelijk grotendeels onverzadigd en mag je normaal gezien niet verhitten. En dan wil ik ermee gaan bakken in een oven van 220°? Waar zat mijn verstand toch. Goed, dan maar bananenbrood. Maar wacht, als ik de vegan versie wil maken, heb ik daar ook al lijnzaad voor nodig. Na wat opzoekwerk kwam ik tot de conclusie dat de eieren in het recept waarschijnlijk niet voor binding dienen, maar voor rijzen. Probleem opgelost met een eetlepel natriumbicarbonaat. Het resultaat was heerlijk en niet zo plat als de eerste versie!
Ingrediënten
- 250g volkoren speltmeel
- 2 grote rijpe bananen
- 50g rozijnen (zonder zonnebloemolie)
- 1 el natriumbicarbonaat
- water
Volg het eerste recept.

Steeds vaker krijgen we te horen dat brood, en dan met name van tarwe gemaakt, niet goed voor ons is. En dan kun je in de keuken aan te slag gaan om gezonder brood te bakken: zuurdesem, spelt, essenen, amandelmeel, havermout. Of je kunt het simpel oplossen en je sandwich voor iets anders inruilen, bijvoorbeeld komkommer. Want hé, het beleg is toch het lekkerste ? ;)
Ingrediënten
- halve komkommer, uitgehold en eventueel geschild
- beleg naar keuze, bijvoorbeeld wittebonenhummus

Werkwijze
Vul de komkommer met het beleg en geniet van je gezonde sandwich!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten