Translate

vrijdag 24 mei 2013

Recept: Speltbrood met poolish


Ik ben niet zo'n fan van zakjes droge gist. Eén omdat ze naar mijn mening niet zo goed werken als verse gist en twee omdat er conserveermiddelen in zitten die ik het liefst zoveel mogelijk vermijd. Maar goed, ik had nog een zakje liggen dat bijna over datum zou zijn en weggooien vind ik ook zo'n zonde. Na wat snuffelen op Internet kwam ik op dit recept uit. Door de langere rijstijd is het toch net wat gezonder.

Ingrediënten - poolish
- 250g volkoren speltmeel
- 250g lauw water
- 1g droge gist

Ingrediënten - brood
- 250g volkoren speltmeel
- 1 zakje droge gist (ongeveer 7g)
- 80g water
- eventueel: 6g zout, 25ml olijfolie

Werkwijze
Meng de ingrediënten voor de poolish in een kom. Dek af met plasticfolie en laat 8 à 12 uur staan op kamertemperatuur.
Doe er dan de ingrediënten voor het brood zelf bij en meng alles goed. Haal het deeg uit de kom en kneed het tot een mooie bol. Leg het terug in een kom, doe er een vochtige theedoek over en laat minstens een uur rijzen. Na de eerste rijs kneed je het deeg weer. Vorm nu al een 'brood'vorm en stort het in een ovenbestendige (ronde) schaal. Maak met een scherp mes enkele diepe insnijdingen. Vet deze schaal in met olijfolie om plakken te voorkomen! (dit had ik niet gedaan: gevolg, ik kon er alleen maar plakken vanaf snijden zoals bij een ovenschotel) Laat wederom minstens een uur rijzen. Bak 30 minuten in een op 220° voorverwarmde oven, maar draai de temperatuur terug tot 200° na 10 minuten. Draai om en bak de andere kant nog 10 minuten.
Haal het brood uit de oven en laat afkoelen op een rooster (dan wordt het stevig) of eet er direct al (heel wat) van. Smakelijk!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten