Translate

donderdag 16 mei 2013

Prijs en kwaliteit

Hoe duurder, hoe beter. Toch? Dit is een algemene opvatting onder de bevolking, maar misschien is het eerder een misvatting. Er zijn namelijk genoeg 'witte' producten die niet onderdoen voor hun A-merk broertjes wat betreft kwaliteit, bijvoorbeeld muesli, yoghurt, brood en knäckebröd. Aan Euroshopper knäckebröd is meer zout toegevoegd dan die van Wasa (1.5g versus 1g) maar daartegenover staat dat er in de Euroshopper variant geen gist zit. Nu is er niks mis met gist naar mijn mening, maar er zijn genoeg mensen die liever gistvrij willen eten en in een product als knäckebröd vind ik dat eigenlijk overbodig. Ook qua muesli zijn de huismerken meestal de beste keus: minder onnodige toevoegingen (waardoor het ook minder duur is), minder calorieën en minder vetten en suikers. Ook toen ik laatst yoghurt wilde kopen bij de Delhaize, merkte ik dat er in alle yoghurts magere melkpoeder zit. Waarom zit dat in mijn yoghurt?! Behalve in de allerallergoedkoopste. 99 cent voor 1 liter yoghurt. Niet slecht, niet waar?
Conclusie: ga nooit af op de prijs van producten, maar bekijk altijd de ingrediëntenlijst! En wanneer een duurdere versie superieur is, aarzel dan niet om dat te kopen. Er zijn veel dingen waarop je kunt besparen, maar je gezondheid hoort daar geen deel van uit te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten