Translate

woensdag 22 mei 2013

Kyra's kitchen


In de bibliotheek is eindelijk Kyra's kitchen toegekomen, waarna ik het direct heb uitgeleend. Het ziet er heel aantrekkelijk uit moet ik zeggen. Kyra de Vreeze is bekend van haar boeken (o.a. Daytox) en natuurlijk haar blog en dit is haar lang verwachte kookboek. 50 pure recepten voor de 10 meest voorkomende klachten. Hippocrates zei al lang geleden dat je voeding je medicijn moest laten zijn, top instelling. Wanneer je het boek openslaat, is er eerst een zeer handige inhoudstafel, onderverdeeld in:
Inleiding
Deel I Voorkomen
De basis
1. Zes pijlers van gezondheid
2. Praktische inspiratie
3. Aan de slag
Deel II Verhelpen
Je maaltijd als medicijn
1. Slapeloosheid
2. Opgeblazen en winderig
3. Overgevoelig
4. Obstipatie
5. Dip
6. Stress
7. Hormonaal
8. Griep en verkoudheid
9. Hoofdpijn
10. Overgewicht
Dankwoord
Meer praktische informatie
Register

Er staat ook in het boek dat het geen vervanging is van een doktersbezoek, dus aarzel niet naar je huisarts te gaan voor ernstige problemen. Hoewel er dus een inhoudstafel is, wordt er wel aangeraden om het boek van voor naar achter te lezen om het maximum eruit te halen. Er staan niet enkel recepten in, maar er wordt ook uitleg gegeven over ingrediënten die voor mensen die niet thuis zijn in de vegetarische/veganistische/glutenvrije keuken zeer handig zijn. De lay-out van het boek is mooi gedaan met kleurenfoto's en verschillende kleuren voor titeltjes, maar toch niet té druk. Aangenaam om naar te kijken en je krijgt direct zin om aan de slag te gaan in de keuken en te experimenteren. Niet dat ik nu àlle recepten uit dit boek ga maken, maar het is een zeer handige inspiratiebron, zeker als je pas begint met gezond(er) eten. Er wordt ook aangeraden om een schriftje aan te schaffen waarin je je bevindingen neerpent, want zoals we ondertussen al weten: geen enkel lichaam is hetzelfde. Hoewel ik al mijn best doe om gezond te eten en naar mijn lichaam te luisteren, ondervind ik vaak toch allerlei klachten plus het feit dat ik dikwijls zondig en soms verschrikkelijke eetbuineigingen heb. Ik hoop dus dat dit boek me nog dichter bij het goede pad gaat brengen. Wat ik ook fijn vind, is dat het een zeer recent boek is (duh) dus alle inzichten zijn (hopelijk) nog juister. Alle recepten in het boek zijn veganistisch, suiker-, lactose- en glutenvrij.

Ga jij dit boek lezen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten