Translate

vrijdag 3 mei 2013

Pizza

Vanavond werden er voor de anderen hier in huis pizza's geserveerd. Ik eet tegenwoordig nooit meer gemaksvoedsel, maar ineens herinner ik me dat mijn favoriete fastfood pizza was. Die tomatensaus, mmmm. Natuurlijk kan ik best leven zonder pizza, er zijn genoeg andere lekkere dingen te eten op deze wereld. Maar toch. Zou het niet fijn zijn als je gewoon eens een keer pizza kunt eten? Nu is het helaas zo dat de meeste pizza's die verkocht worden, zowel diepvries als vers, allesbehalve gezond zijn. De enige pizza die enigszins mee door kan, is de biologische vegetarische pizza van Colruyt. Zelf maken is echter ook een optie! Er zijn allerlei manieren om een gezonde(re) pizza te maken. Er zijn bijvoorbeeld op Amerikaanse blogs al recepten voor een bodem gemaakt van bloemkool, er is Japanse pizza van Amber Albarda, er zijn pizza's met speltbodem, er zijn bodems in de natuurwinkel die met zuurdesem zijn gemaakt en er zijn natuurlijk ook nog gewone recepten voor een pizza van volkoren meel, zoals deze. En dan is het natuurlijk spelen met het beleg: mozzarella (je kunt het ook zonder kaas maken of bijvoorbeeld tofu en edelgistvlokken gebruiken, verse tomaat, knoflook, ui, allerlei kruiden, champignons, artisjokharten, paprika, ui, olijven, ... Je kunt het zo gek nog niet maken! Overdrijf niet met kaas, bewerkte vleeswaren zoals salami en ham of kleine worstjes. Gebruik bij voorkeur ook geen zalm of tonijn wegens overbevissing en zware metalen. Geniet van je gezonde pizza!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten