Translate

woensdag 10 april 2013

Voedingsadviezen

Van alle kanten worden we toegeschreeuwd met voedingsadviezen, al dan niet goed bedoeld. Toevallig verscheen er laatst op voedzo een mooi artikel over, luisteren naar je lichaam. Ik heb al vaker zulke dingen gelezen en over nagedacht, maar nooit iets gemerkt aan mijn eigen lijf. Alsof het mij niets te vertellen heeft. Dat is deze dagen wel even veranderd, want ik heb flink last gehad van buikpijn. De eerste keer kreeg ik een hele dag last nadat ik als ontbijt én lunch volkoren (dus tarwe!) boterhammen met pure chocolade. De dag erna had ik weer als ontbijt én lunch volkoren boterhammen maar deze keer zonder chocolade en toen had ik er geen last van. Blijkbaar kan ik dus niet tegen veel chocolade en brood tegelijk. De tweede keer dat ik last kreeg van mijn buik, was 's avonds. Het was bijna etenstijd maar ik had behoorlijk last van steken. Ik dacht dat het door de honger kwam, dus zorgde ik er snel voor dat we aan tafel konden. Op het menu: gewokte broccoli, kamut en roerei met tomaat en ui. Helaas, hoe meer ik at, hoe erger de steken werden. Hieruit kan ik de conclusie trekken dat het óf een overdosis graan óf het ei waar ik last van had. Het is toch wel even een schok om te beseffen dat je niet zomaar alles kunt eten en je gevolgen ondervindt van slechte voeding, zeker omdat ik er nooit eerder last van had of misschien gewoon niet oplettend genoeg was. In de toekomst ga ik dus veel alerter zijn op signalen van mijn lichaam dat het iets wel of juist niet wil. Het is dus echt een goede tip: schrijf op wat je eet en je eventuele gezondheidsklachten, dan weet je gauw genoeg wat je beter uit je eetpatroon schrapt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten