Translate

woensdag 24 april 2013

Vleesvervanger: spliterwten

Peulvruchten ben ik steeds meer en meer gaan waarderen terwijl ik ze eerst helemaal niet lekker vond. Mijn voorkeur gaat uit naar linzen (alle soorten), kikkererwten, kidneybonen en adzukibonen. Maar het grote nadeel aan gedroogde peulvruchten, is dat je ze moet weken. Hier bij ons thuis wordt er nooit echt een planning gemaakt over wat we wanneer gaan eten. Ikzelf zou dat best wel willen doen, maar mijn moeder is een type dat er echt een hartsgrondige hekel aan heeft om op voorhand vast te leggen wat ze wanneer gaat eten. Linzen zijn de enige soort waar je geen probleem bij hebt, dacht ik. Want blijkbaar kun je spliterwten ook gewoon koken zonder ze voor te weken: 20 à 25 minuten koken in een gewone pan en 15 minuten in een snelkookpan, yes! De voedingswaarde is ook niet mis.
Per 100g:
321 kcal
1.2g vetten waarvan 0.2g verzadigd
45.6g koolhydraten waarvan 2.7g suikers
14.7g vezels
24.6g eiwitten

Spliterwten worden vaak gebruikt om stevige erwtensoep (snert) te maken, maar daar ben ik niet zo dol op. Je kunt ze evengoed zo koken en dan opeten. Ik vroeg me wel af wat dat nu precies waren, die rare spliterwten, en blijkbaar zijn het gewoon gedroogde landbouwerwten waarvan de zaadhuid verwijderd is. Toen ik hierachter kwam, moest ik wel even lachen, want als er iets is waar ik een hekel aan heb, dan zijn het wel erwten! Op deze manier kan ik ze toch eten. Net als alle peulvruchten zijn ze een goedkope bron van eiwitten. Lekker lekker lekker, bijvoorbeeld als vervanging van de pasta in deze heerlijke ziltige saus.

1 opmerking:

  1. mocht je het paleodieet gaan volgen dan passen daar peulvruchten door een schadelijke effecten op het lichaam niet in.

    BeantwoordenVerwijderen