Translate

zaterdag 13 april 2013

Speltbrood

Eindelijk, eindelijk, eindelijk! Vandaag ging ik na een lange tijd nog eens brood bakken van volkoren speltmeel en normaal gezien is dat altijd een heel gedoe, omdat het deeg na de eerste rijs zo plakkerig wordt dat ik er niets mee kan aanvangen behalve op een bakplaat storten. Deze keer was het echter niet zo, yes.

De truc
Gebruik 500g speltmeel en 300g water en voeg noooooit, maar dan ook nooit extra water toe. Tijdens het kneden lijkt het alsof het deeg te droog is, maar blijf doorkneden en 'plak' de droge stukjes aan je grote homp deeg, na een tijd wordt het vanzelf egaal. Hier ging ik namelijk altijd de fout in, een fout die ik dus niet meer zal maken.
zo ziet het er dan uit, zonder toevoeging van extra water
Nu kan ik eindelijk ook eens broodjes maken van mijn speltdeeg, iets waar ik al een tijd naar smacht. Ik moet wel nog leren mooie broodjes te vormen, maar dat komt hopelijk nog ;)

Ik kan niet wachten tot ze mooi goudbruin uit de oven komen en ik ze besmeer met mijn knoflook, muhahaha.
vrolijke dikkerdjes! ze mogen wel nog wat langer bakken


Fijn weekend iedereen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten