Translate

vrijdag 5 april 2013

Overnight oats

Havervlokken zijn echt geweldig, je kunt er vanalles mee: havermoutpap maken (zie hoe ik het doe op twee manieren), muesli maken, roosteren, als paneermeel gebruiken, mee bakken, versieren etc. En als je het allemaal te ingewikkeld vindt, is er nog een optie: overnight oats. Het idee is eigenlijk voor de luie mensen onder ons. Je hebt wel zin in havermout, maar vindt het warm niet te eten. Of je hebt geen zin om het te koken. Wat doe je dan? Een nachtje laten weken. Dit kan in principe vanalles zijn: (plantaardige) melk, (soja)yoghurt, fruitsap (raar maar waar!) of zelfs water. Ik week mijn havervlokken vaak in water om het te koken of in de yofu te eten, maar ik wilde ook eens de 'pure' overnight oats proberen. Dit is het resultaat. Natuurlijk kun je het zo eten, maar het is veel spannender en lekkerder om er toppings op te doen, zoals (gedroogd) fruit, noten, zaden, fruitbeleg, notenpasta's, chocoladerasp en wat je zelf nog lekker vindt.
Voor deze kom heb ik 40g havervlokken en 10g lijnzaad geweekt in 150g yofu. Als je het liever iets minder 'vast' hebt, kun je er wat soja/rijst/havermelk bij doen of meer yofu gebruiken. Lekker als ontbijt of een gezond en voedzaam tussendoortje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten