Translate

vrijdag 28 juni 2013

Impulsieve aankopen

Ik denk dat velen onder jullie (vooral vrouwen) wel weten wat impulsieve aankopen inhouden: dat één jurkje  dat je nooit meer draagt of die tas die net te groot is om praktisch te zijn. Maar wisten jullie dat je ook impulsieve aankopen kunt doen op voedingsgebied? Dat heb ik bijvoorbeeld gehad met miso en gisteren riskeerde ik het weer met amazake. Je ziet zoiets namelijk staan en je denkt: wow, wat gezond, dat wil ik in huis hebben, altijd handig. Je koopt het en vervolgens staat het maandenlang in je kast en doe je er niets mee. Soms daagt zoiets uit tot nieuwe recepten, soms blijkt dat je er niets mee kunt. Daarom wat tips om impulsieve aankopen te verminderen. Iedere keer wanneer je een onbekend product vast hebt, stel je jezelf deze vragen:
- ga ik hier binnen een week iets mee koken?
- is het lang houdbaar?
- is deze keuken (Aziatisch, Provençaals, Hollands, ...) wel geliefd bij mij en mijn omgeving?
- is de prijs in verhouding met hoe vaak ik het zal gebruiken?
- kan ik deze smaak evenaren met andere ingrediënten?
- heb ik dit per se nodig voor mijn gezondheid?
- doe ik veel dingen met deze menugang? (ik maak bijvoorbeeld NOOIT desserts, daarom is het redelijk nutteloos om amazake te kopen voor mij)
- bevallen deze ingrediënten mij?
- heb ik het ervoor over om een eventuele misser te schieten?
- eventueel kun je ervoor kiezen om een kleine verpakking te kopen als dat mogelijk is

Zo, ik heb mezelf behoed van een miskoop en ik hoop jullie hiermee ook geholpen te hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten