Translate

zondag 30 juni 2013

De supermarkt (update)


Vorige week had ik een stukje geschreven over gezond eten en je boodschappen enkel bij de supermarkt doen. Shame on me, in de tussentijd ben ik toch nog eens langs geweest in de biologische winkel. Daar gaan mijn goede voornemens. Máár ik heb er enkel wat brood en amandel-cranberry repen gekocht. Valt toch nog mee, niet? Ik bedoel, er zijn ook genoeg mensen die een brood halen bij de bakker dus ik vind dat ik niet echt gecheat heb ;)
Dus wat kun je bij een supermarkt halen?

Do's
- brood, het is heus niet zo slecht als iedereen beweert om je dagelijks brood uit de supermarkt te halen, de enige voor wie het slecht is is jouw bakker
- knäckebröds van Wasa, zelf neem ik altijd de 'lichtgewicht' maar je kunt prima een andere variant nemen mits er geen onnodige toevoegingen in zitten, of als jouw supermarkt ze heeft, de knäckebröds van Burger zijn ook heerlijk, ik neem zelf altijd de vezelrijke variant
- rijstwafels van het huismerk: zilvervliesrijst en zout, meer moet dat niet zijn
- thee (en koffie), de meeste supermarkten verkopen ook biologische en/of fairtrade thee en koffie
- biologische groenten en fruit of normale groenten en fruit en een bus natriumbicarbonaat
- gedroogde peulvruchten (al dan niet biologisch) of in pot, bijvoorbeeld die van HAK, ook hier weer: geen onnodige toevoegingen
- vrijwel overal ligt biologische tofu van Alpro Soya (tenzij je je boodschappen doet in de Aldi of Lidl) en als je geluk hebt zelfs een groter vegetarisch aanbod
- biologische eieren voor niet-veganisten
- chocolade is meestal ook oké, neem niet die van Côté d'Or, die van Lindt is veel beter
- soms is er ook biologisch vlees en biologische zuivel te koop
- gedroogd fruit en noten zijn er ook, al dan niet biologisch
- diepvriesgroente en -fruit zijn geweldig
- volkoren spaghetti is overal te koop
- een goede olijfolie is ook in de supermarkt te vinden, idem dito voor azijn maar wil je echt iets speciaals, raad ik je een delicatessenzaak aan
- roomboter en kaas voor niet-veganisten
- kruiden en specerijen à volonté
- havermout van het huismerk, een biologisch merk of van Quacker, brinta kan eventueel ook maar dan moet je zien dat je geen overdosis tarwe binnenkrijgt
- de goedkoopste muesli is meestal degene zonder toegevoegde suikers (tip: die van de Lidl is heerlijk en gezond!)

Don'ts
- haal geen koekjes bij je supermarkt! op een enkele uitzondering na, zijn deze veelal gevuld met troep, ook al zijn ze nog zo calorie/suiker/vetarm
- koop geen bloem, er zijn vrijwel geen gewone supermarkten die volkorenmeel verkopen en geraffineerde granen zijn zeer slecht voor je lichaam
- het spreekt voor zich, maar snoep en candybars zijn not done
- ijs? zit ofwel vol met E-nummers ofwel vol met suiker, maak zelf je roomijs en sorbet (en water- of yoghurtijs is ook een makkie!)
- koop geen vleeswaren of liever nog: eet geen vleeswaren want charcuterie is veel te zout en bevat vrijwel àltijd dextrose (suiker)
- koop geen voorgebakken frieten of chips, dit is niet alleen slecht omwille van het frituren maar ook omwille van het teveel aan omega 6 dat je binnen krijgt door zonnebloemolie
- margarine (maar die vind je helaas ook in biologische winkels)
- fruitsap en frisdrank zijn zeer slecht voor je tanden en je bloedsuikerspiegel
- beschuit bevat meestal suiker, je kunt het heel gemakkelijk zelf maken door oud brood in de broodrooster te steken
- ik probeerde gisteren zongedroogde tomaatjes te vinden zonder suiker of chemische producten, fail, maak ze dus zelf
- salades voor op brood zitten bomvol zout, suiker, mayonaise en E-nummers
- Nutella zit ook vol met E-nummers, wil je choco, probeer dan pure choco te vinden zonder al te veel E-nummers of doe chocolade op je brood
- smeerkaas is praktisch afval, koop het niet!
- jam is ook een suikerbom, ook die light versies want daar zitten kunstmatige zoetstoffen of fructose in
- dressings, vinaigrettes en sauzen kun je ook gemakkelijk zelf maken, dat bespaart je de zonnebloemolie, de suiker en de E-nummers
- kant-en-klaar is slecht voor je, dat weet iedereen
- soep is altijd veel te zout
- gesuikerde ontbijtgranen, muesli en cruesli, zelfs All Bran bevat suiker!

Ik denk dat dit het zo'n beetje was. Natuurlijk weet ik niet hoever jij gaat met gezond eten, maar ik denk dat dit een aantal basisrichtlijnen zijn die je altijd in je achterhoofd kunt houden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten