Translate

woensdag 13 februari 2013

Vegetarisme


Waarom zou je vegetarisch eten? Waarom? Of erger nog, veganistisch eten. Voor bepaalde mensen klinkt dit als het ergste van de wereld. Zoals een klasgenoot die me aankeek of ik gek was geworden. Want "waarom zou je dat in godsnaam doen?!" Er lijkt ook weinig begrip te zijn voor zij die het wel willen doen. Vorige week zijn we met school enkele dagen weggewees, en gelukkig was ik niet de enige vegetarier in de klas. Toen een schaal met balletjes werd opgediend en aan de chef-kok in kwestie werd gevraagd wat die balletjes precies waren, luidde het antwoord: "vleesvervanger." Wauw, daar zijn we vet mee!
Rond vegetarisme lijkt een taboe te hangen. Alosf mensen niet van eten zouden kunnen genieten zonder een stuk vlees of vis.
Er zijn een heleboel redenen om vegetarier te worden, ik ga ze niet allemaal opsommen, enkel de mijne. Velen worden vegetarier omdat ze denken dat dat gezonder is, maar dat is niet perse waar. Google maar eens op "Weston price" of "vegan versus paleo" en je komt tal van discussiefora tegen waarin de strijd wordt aangegaan tussen verschillende eetpatronen. Daarom kies ik er bewust voor mijn gezondheid niet als reden te geven. Waarom ik wel vegetarisch eet: ik vind het ontzettend zielig voor de dieren dat ze worden vetgemest en geslacht in mensonterend omstandigheden. Niet alleen voor konijnen en paarden zoals sommige mensen, maar simpelweg voor alle dieren. Waarom is het minder erg een kip op te peuzelen dan een konijn? Ze kunnen allebei toch schattig zijn? Ook omdat er niet genoeg vlees is voor iedereen op deze wereld. Dieren, vooral runderen, fokken op stukken grond die prima geschikt zijn als akkers om voedsel te voorzien voor de wereldbevolking, nee, ik zie niet in waarom dat goed is.
Koeien produceren methaan, wat mee de opwarming van de aarde veroorzaakt. Dieren worden vetgemest met genetisch gemanipuleerde soja uit het Amazonewoud. Niet duurzaam.
Ten slotte krijg ik het gewoon niet binnen. Bij de gedachte aan een dood dier in mijn mond. Nee dank je wel! Het zou waarschijnlijk gezonder zijn om wel vlees te blijven eten, maar ik ben er niet meer toe in staat. Misschien dat ik me bedenk over twintig jaar, maar ik acht de kans vrij klein. Voorlopig blijf ik bij mijn standpunt en ben ik nog niet overtuigd om over te stappen op een (volledig) dierlijk eetpatroon.

Waarom kies jij ervoor (niet) vegetarisch te eten? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten