Translate

maandag 18 februari 2013

De schande van Vitaplus

Hebben jullie ooit van het Vitaplus brood gehoord? Dit is een broodsoort die niet bij elke bakker wordt verkocht en waarvan de prijs hoger ligt dan van een 'gewoon' volkoren brood. Dat hoort niet, als je het mij vraagt. Op de zak staat: brood lekker vol koren. Door het gekreukel op mijn zak lijkt het alsof er volkoren staat. Tricky, als je het mij vraagt, want dit is net niet iets fouts op de zak zetten. Helaas twijfel ik er niet aan dat veel mensen hierdoor gaan denken dat het gezonder is dan volkoren brood, en dat is uiteraard niet zo! Op de zak staat ook vermeld dat het 40% volkoren granen bevat. Veel te weinig, uiteraard.

Als we naar de ingredienten kijken: volkorentarwe, water, tarwemeel, zaden: zonnebloem + sesam + gierst, tarwegluten, havervlokken, gist, tarwedesem, jodiumhoudend zout, honing in poedervorm druivensuiker, emulgators: E471 - E472e, mout, vitaminen: A - B1 - B2 - B6 - B12 - E - foliumzuur
Kijk, ik hoef toch niet uit te leggen wat hier mis mee is?! Poederhoning, druivensuiker, E-nummers. Mout is een verborgen suiker om het brood donkerder te maken en allerlei toegevoegde vitamines. Het is een trieste zaak dat mensen denken dat dit echt een gezond brood is.


Op de website staat dat het brood lang vers blijft, tot wel 5 dagen. Nu, dat zou me niet verbazen. De zak ligt hier nu al meer dan een week, onaangetast want dit brood eet ik zelf niet maar heb ik gekregen, en de sneetjes zijn gewoon nog zacht! Je kunt wat mij betreft nog beter brood uit de supermarkt kopen, dat verdroogt tenminste na een paar dagen waardoor je weet dat het niet volgepropt zit met onnatuurlijke stoffen Nee, voor mij geen Vitaplus of andere broden die zich voorstellen als supergezond en een twijfelachtige ingredientenlijst hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten