Translate

zondag 17 februari 2013

Pompoenexperiment

Door mijn recept voor geroosterde pompoen ontdekte ik hoeveel ik van pompoen houd. Het is werkelijk waar heerlijk en inmiddels zou ik er iedere dag wel eentje lusten. Dat is natuurlijk niet verstandig. Een eenzijdige voeding zorgt altijd voor tekorten, dus variatie is de boodschap! Toch heb ik allerlei pompoenen in huis gehaald de laatste week en een voor een gingen ze de oven in. Inmiddels heb ik nog niet alle maar toch wel veel soorten geproefd en kan ik een lijstje maken met mijn favoriete!

mmmmmm
1. De butternut of flespompoen! Werkelijk waar een smaaksensatie, zoet, romig. Ik zou niet zeggen dat het als boter smaakt want ik lust geen boter, maar ik denk niet dat er nog een pompoen lekkerder gaat zijn dan deze. De holte voor pitten is klein, waardoor je maar weinig pitten hebt. Niet geschikt om geroosterde pompoenpitten van te maken, maar wel meer vruchtvlees in verhouding. Bovendien redelijk goedkoop.

2. De kastanjepompoen die ik al eerder had gepost. Zoet, maar niet te. Wel een stevige knaap en veel pitten.


3. Een kleine pompoen uit Italie. Had hem niet lang genoeg in de oven gestoken volgens mij, maar daar was de smaak nog best goed voor. Subtiele smaak, maar niet vies. Klein en goedkoop: 99 cent per kg. Ook veel makkelijker door te snijden omdat het zo klein is!

mini formaat








4. Een pompoen, uit de tuin van een vriendin van mijn mama, die eruitzag als een hokkaido pompoen. Redelijk smakeloos. Heel veel pitten, die ik heb geroosterd. Die waren wel lekker! Maar de pompoen zelf was goed te eten met flink wat witte peper.
veel pitten! 
hokkaido pompoen?




5. Muskuspompoen. Geen hele natuurlijk, maar in de supermarkt verkopen ze er partjes van. En duur (3.99 euro per kg) en smakeloos. Waarom de muskuspompoen verloren heeft van de hokkaido look-a-like? Structuur is heel irritant: als ik er met mijn vork in prikte, kwamen er heel de tijd slierten los. Beetje spaghetti-achtig, maar het is geen spaghetti pompoen.

Conclusie: voortaan koop ik toch een flespompoen in de Delhaize: 1.65 euro, als dat geen goede deal is! Maar die kastanjepompoen was biologisch en kostte 7 euro. Hij smaakte wel goed. Meer voor af en toe dus. Pompoenen zullen een grote liefde van mij blijven en om die reden alleen al kan ik voortaan wel uitkijken naar de herfst/winter!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten