Translate

zondag 10 februari 2013

Hennepzaad


hennep- en lijnzaad
 De eerste keer dat ik hennepzaad at, was in een  cracker. Ik had er nog niet zoveel van gehoord, en associeerde hennep met gras of met drugs. Bovendien lag de prijs belachelijk hoog. Nee, ik hield me wel bij chia- en lijnzaad.
Toen ik gisteren in de Bioshop kwam, zag ik dit grappige doosje staan. Voor een schappelijke prijs van 5 euro tegenover 5.95 euro voor chiazaad. Moeilijke keuze, zou ik het eens proberen of niet? Hennepzaad is eigenlijk vooral zo goed voor je omdat het rijk is aan eiwitten en essentiele aminozuren: 35g per 100g, beduidend meer dan chiazaad. Het vezelgehalte ligt echter veel lager: 6g versus 33g bij chiazaad. Het ziet er ook helemaal anders uit en het smaakt behoorlijk anders. Deze hennepzaadjes bevatten 593 kcal per 100g en 49g vetten, waarvan 8g omega 3 en 28g omega 6. Het is dus niet uitzonderlijk rijk aan omega 3, maar het is wel de perfecte verhouding. Ik vind het best wel oke en zo krijg je nog wat afwisseling in je eetpatroon, wat altijd gezond is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten