Translate

zaterdag 3 mei 2014

Zout, suiker en vet


Onlangs heb ik het boek Zout, suiker en vet van Michael Moss gelezen en ik kan het alleen maar aanraden! Het is 300 bladzijdes materie over de vaak duistere praktijken van de voedingsindustrie, nu open en bloot voor ons, de consument. Wellicht gaan de geïnteresseerden in dit boek eerst en vooral degenen zijn die zich al om hun gezondheid bekommeren, maar aangezien het zo goed verkoopt neem ik aan dat ook oningewijden zich met deze materie bezig houden.

Naar mijn mening is er wel het risico dat mensen de voedingsindustrie voor alles de schuld gaan geven. Het is natuurlijk niet allemaal zuiver wat daar gebeurt, dat geef ik grif toe, maar zoals Michael Moss op het einde schrijft: uiteindelijk bepaal jij als consument wat je wel en niet koopt. Het is gemakkelijk om je handen te wassen in onschuld, maar in het boek wordt treffend de carrière van een door wetenschap gepassioneerde man beschreven die zijn idealen moet opgeven om te overleven in de harde zakenwereld, want dat is waar het uiteindelijk in ieder bedrijf om draait. Je kunt stellen dat gezondheid belangrijker is dan om het even wat, ik zeg maar iets, schoenen, maar uiteindelijk zijn er ook mensen die aan schoenen verslaafd zijn - een minderheid weliswaar. Ik wil alleen maar zeggen dat je met alles mensen schade kunt berokkenen en ergens moeten we ook begrijpen dat bedrijven alleen zoveel mogelijk winst willen maken.

Laten we hopen dat er meer en meer bedrijven zullen opkomen die ook de belangen van de consument hoog in het vaandel dragen, maar ik denk dat de vraag naar zulke bedrijven steeds hoger wordt aangezien het een ware trend is om je bewust te zijn van wat je in je mond steekt, en dat is waar onze macht begint. Als er meer en meer mensen afstand beginnen te doen van bewerkt voedsel, zullen de grote bedrijven hopelijk inzien dat er ook een andere manier van zaken doen is. Wellicht gaat dat ook een verandering in het prijskaartje teweeg brengen, maar het zij zo. Beter voorkomen dan genezen want een leven lang pillen voor allerlei obesitas-gerelateerde aandoeningen slikken is ook niet goedkoop. Ideaal zou natuurlijk zijn dat de overheid ongezonde, bewerkte producten duurder maakt en gezond voedsel subsidieert zodat iedereen die mogelijkheid heeft om gezond te eten, ook al is het budget niet al te ruim. Maar voorlopig blijft dat bij dromen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten