Translate

zondag 18 mei 2014

Bouillon

Natuurlijk kun je zelf bouillon maken, maar zo af en toe dient gemak toch de mens. Wanneer je in de zomer je vriezer hebt volgestouwd met bananen of (iets minder gezond) ijsjes, heb je ook geen plaats om je zelfgemaakte bouillon op te slaan. Oké, in de zomer is soep wellicht niet het eerste waaraan je denkt, maar het gaat om het principe. Als jij één van die mensen bent die altijd en overal vanalles op voorraad heeft, goed bezig! Ik probeer voorziening te zijn, maar dat lukt (nog) niet altijd dus is het voor mij wel handig om wat instant bouillon achter de hand te hebben. Helaas zitten de meeste merken vol met suiker of smaakversterkers, niet bepaald dingen die ik in mijn eten wil. Zelfs in de natuurwinkel is het behoorlijk zoeken naar iets acceptabels. Vaak zit er of maltodextrine (een suiker) of gistextract in en in het allerergste geval zelfs beide. Maar nu heb ik éindelijk een bouillon gevonden die aan mijn wensen voldoet. Enkel de zonnebloemolie had ik liever vervangen gezien door olijfolie, maar je gebruikt geen kilo's bouillonpoeder en zó veel zonnebloemolie zal er ook weer niet in zitten, dus ben ik bereid het door de vingers te zien.
Ben jij ook al tijden op zoek naar een bouillon zonder suiker of gistextract? Rep je dan nu naar de natuurwinkel en haal deze van Rapunzel.


De ingrediënten zijn zeezout, volkoren rijstmeel, wortel, selder, zonnebloemolie, tomaten, peterselie, kurkuma en nog een paar Duitse benamingen die ik niet ken. Kan ermee door, toch? Voor 300g bouillonpoeder betaalde ik maar 1,99 euro en het is genoeg voor 28 liter soep dacht ik.

Weet jij nog andere gezonde instant bouillonpoeders of -blokjes? Laat het me weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten