Translate

donderdag 1 mei 2014

Recept: guacamole

Ik huiverde altijd van avocado's: na een traumatische ervaring (moeder die me een stuk liet proeven toen ik 13 was en ik bijna moest overgeven) ben ik er met een wijde boog omheen gelopen. Maar na een heleboel artikels over hoe gezond ze wel niet zijn, moést ik het gewoon nog eens proberen. Avocado's zitten boordevol vezels, kalium en gezonde vetten. Vroeger at ik altijd zeer veel koolhydraten en te weinig vetten, dus nu let ik er altijd op dat ik genoeg vetten binnen krijg. Wellicht is het een beetje het placebo-effect, maar ik heb het gevoel dat ik veel beter in mijn vel zit, minder opgeblazen ben en beter naar toilet kan gaan. Al die berichtjes over koolhydraten die je ongezond maken, maken me ook een beetje bang, moet ik toegeven. Pas op, ik pleit niet voor koolhydraatarm, maar ik zat vaak aan 60% van mijn calorieën die uit koolhydraten komen en dat lijkt me niet gezond! Nu zit ik eerder tussen de 50 en 55%, al veel beter als je het mij vraagt.

Nu, om terug te komen op onze vriend de avocado. Ik ben erachter gekomen dat het vlotjes binnen gaat als ik er tomaat bij eet, véél tomaat aangezien de tomaat de smaak overheerst. Ergens las ik ook de tip om er tabasco bij te kappen en dat bleek fantastisch! Natuurlijk kun je guacamole ook kopen, maar daar zit vaak veel suiker en andere ongezonde dingen in. Ik vind het het lekkerst om op maïswafels te eten, die hebben naar mijn mening meer smaak dan rijstwafels(en kamutwafels zijn gewoon te lekker van zichzelf om er dingen op te smeren :)), maar je zou er ook rauwkost in kunnen dippen. Je kunt de guacamole ook mixen met een blender of staafmixer, dan zal het iets gladder worden. Let erop dat de avocado goed rijp is. Bij Hass avocado's kun je dit gemakkelijk zien, de schil zal dan helemaal zwart zijn. Als je een andere soort hebt (zoals de Fuerte, die had ik) moet je zien dat je er in kunt knijpen, maar dat het vruchtvlees nog wel terugveert want anders is je avocado rot.

Ingrediënten voor 1 portie
- 1 rijpe avocado
- 1 mooie tomaat
- 1/2 citroen (liefst biologisch)
- teentje knoflook
- tabasco



Werkwijze
Snijd de avocado in de lengte in, rond de pit. Draai de twee helften uit elkaar (dit is echt een geweldige manier om een avocado te openen zeg maar, toen ik voor de eerste keer er één kocht, wist ik totaal niet wat ik ermee aan moest vangen, wat eindigde in schillen en dan trachten in plakjes te snijden, geen aanrader aangezien je handen, mes en alles eromheen zeer vuil worden) en verwijder de pit: pluk hem eruit. Nu kun je ofwel het vruchtvlees in een roosterpatroon insnijden ofwel het vruchtvlees eruit scheppen met een lepel. Prak het in een kom, snijd de tomaat in kleine blokjes en vermeng dit. Hak de knoflook fijn en doe dat erbij. Knijp de citroen erboven uit en doe er (flink) wat tabasco bij.
Smakelijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten