Translate

zaterdag 10 mei 2014

Oeps, mislukt...

Ik wilde zelf eens een vegetarische burger maken, maar de meeste recepten die ik tegenkwam bevatten ei (dus niet veganistisch) of paneermeel (ongezonde en overbodige toevoeging in mijn ogen). Toen zag ik dit en ik moest het gewoon proberen. Helaas zijn die van mij niet zo mooi uitgedraaid. Het ziet er wel mooi uit moet ik zeggen, net een aardbeienkoekje. Mijn 'deeg' viel vooral uit elkaar, misschien doordat ik havervlokken in plaats van havermout heb gebruikt en het daardoor wat groffer is? Een volgende keer denk ik dat ik ga proberen het allemaal in de staafmixer te doen in plaats van handmatig te prakken, en eventueel wat water aan toevoegen zodat het meer een echt beslag wordt.
Het werd ook een mooi roerei, voor als je tegen tofu zou zijn.
Ingrediënten
- 1 pot kikkererwten (rond de 210g) of 100g gedroogde kikkererwten, een nacht geweekt en anderhalf uur gekookt
- 100g havermout of 75g havervlokken
- 1,5 paprika
- 1 ui
- kruiden, ik heb peterselie, oregano, dille en pili-pili gebruikt
- peper en zout naar smaak

Werkwijze
Ik raad je eigenlijk aan om de kikkererwten te ontvellen, maar als je daar te lui voor bent zoals ik of er simpelweg geen tijd voor hebt, gaat het ook zonder, dan zal het enkel iets minder smeuïg zijn. Prak de kikkererwten fijn in een kom (of doe het in een staafmixer/keukenmachine). Snijd de paprika en ui fijn en voeg samen met de havermout. Meng alles door elkaar. Probeer er nu balletjes van te vormen die je tot burger platdrukt als dit niet lukt voeg er dan wat water aan toe, of als je geen zin hebt in burgers kun je het gewoon zo al bakken in de pan. Verhit wat olie in een koekenpan en bak een vijftal minuutjes (aan beide kanten als je burgers maakt). Serveer met een frisse salade of op een broodje. Smakelijk!

1 opmerking:

  1. Hi! I would like to invite you to check out our site volrecepten.nl . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog through the Top Blogs section.
    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen