Translate

maandag 12 mei 2014

Lindt excellence 99% chocolade

Al een tijdje was ik aan het overwegen om deze chocolade te kopen, en nu heb ik de stap eindelijk gezet. Aanschouw, wellicht één van de meest pure chocolades op de markt, en hoe puurder, hoe gezonder! (theoretisch gezien weliswaar). Zoals jullie zien, is de verpakking gelijkaardig aan die van de 85% cacao versie, enkel valt het op dat er in deze verpakking 'maar' 50 gram zit in plaats van 100 gram, terwijl het volume en de prijs wel hetzelfde zijn. Hoe zou dat komen?

Bij het openmaken van de verpakking kwam ik daar al gauw achter. Waar de 85% cacao versie verdeeld is in 10 vierkantjes, is deze reep verdeeld in .. ontelbare vierkantjes. Bovendien zit er een goudkleurige folie rond met, serieus, een waarschuwing.

Jep, ik was net zo verbaasd. De gouden folie raadt aan om je weg naar deze reep op te werken via hun 70% en 85% cacao repen, aangezien de pure cacao smaak niet voor iedereen weggelegd is. Aangezien ik de 85% al gedurende langere tijd met smaak verorber en ook weleens 92% cacao chocolade eet, dacht ik dat het geen probleem zou zijn. Heb ik me even vergist zeg. Deze chocolade smaakt absoluut niet zoals de chocolade die je kent, zelfs niet als die heel pure versies of als cacaopoeder. Bij de eerste hap die ik nam, proefde ik bijna niks anders dan grond en bitterheid, maar na nog een stukje kwam het intense aroma tevoorschijn in mijn mond. Het is heel belangrijk het te laten smelten op je tong, het liefst zelfs met je ogen dicht. Dit is een chocolade die je moet leren waarderen en eten, maar je komt ook met weinig toe dus in dat opzicht is het absoluut niet erg dat er maar 50 gram in een verpakking zit, ik betwijfel of iemand in staat is die heel deze reep in één keer op zou kunnen eten.
Kortom, zeker een aanrader als je van chocolade en pure smaken houdt, al raad ik ten sterkste aan je smaakpapillen op te warmen door andere zeer pure chocolades te eten.


Nog even over de ingrediënten en voedingswaarde. Hoe gezond cacao ook mag zijn, chocolade is natuurlijk niet het àllergezondste voedsel op deze aarde, hoewel de ingrediënten van Lindt over het algemeen puurder zijn dan die van andere chocoladerepen (geen sojalecithine bijvoorbeeld). Je kunt het aflezen op de foto's hierboven. Er zit wat bruine suiker in, maar die is absoluut niet te proeven en van de 3 gram chocolade die je per keer eet, is er dus 0,06 gram suiker. Nou, daar ga je niet dood van. Een gezondere traktatie dus.

Heb jij deze reep al eens geprobeerd?

12 opmerkingen:

  1. Ik heb deze chocoladereep vanmiddag gekocht. Ik heb inderdaad ook de 85% gehad en ik geloof ook eens de 92% en dat ging goed.
    Ik ging de 99% proberen zonder het papier te lezen over het smelten op de tong en pakte een klein stukje en begon te eten. Omg wat was dat vies. Haha. Ohwjeej daar heb ik me even in vergist haha.

    Misschien de volgende keer toch maar laten smelten. Maar nu eerst even wat drinken pakken om de smaak weg te krijgen.

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind hem heeeeerlijk!! ben een groot chocolade FREAK en ik kan verklappen dat ik er een halve van opeet bij mn kopje thee. haha!! in elk geval voel ik me dan nog steeds prima gezond;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, knap van je! Ondertussen koop ik geen chocolade meer (te duur) maar maak ik hem zelf, en je leert de bitterheid inderdaad waarderen :)

      Verwijderen
  3. Ik heb deze chocolade deze week in de schappen van de Appie gevonden, want ik weet dat pure chocolade een stuk gezonder is dan melkchocolade en ooit heb ik hier een stukje over geschreven in de nieuwsbrief van longkanker nederland. Een vrouw uit Frankrijk (Jeanne-Louise Calment) is 122 jaar geworden. Zou dit gekomen zijn omdat ze elke week een kilo echte chocolade heeft gegeten????

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Esther, je kunt deze chocolade ook héél goed gebruiken om er héérlijke chocolaatjes van te maken, eenvoudig door te smelten via au bain marie.Ik doe dan bijv. pruimen in een kom, roer er de gesmolten chocolade door, roeren en op een bord of dienblad bedekt met bakpapier verdelen en 1 uurtje in de diepvries weer hard laten worden.Dit kun je ook doen met Stukjes medjooldadels of noten.HÉÉRLIJK!! M.vr. gr.Anna

      Verwijderen
  4. Deze chocolade vind ik heerlijk, maar wat MIJ opvalt is dat bij AH de kiloprijs 21,90 is en je voor 100 gram dus 2,19 moet betalen terwijl het een 50 grams verpakking is waar je dus 2, 19 voor betaald. Volgens mij is dit oplichterij. Ik vraag en krijg iedere keer de helft van het bedrag terug bij de infobalie. Vriendelijke groet John.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben allergisch voor de producten die bij de chocolade worden bijgevoegd, hier zit niks in, ik kan dit eten, yay :D.

    De waarschuwing werd gelezen en voila, heel bitter, je moet er van houden maar ook een prachtig diep aroma en een sterke volle smaak, aanrader.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Deze Lindt 99 wordt via de 'alkali-methode' bereid en verliest daardoor een belangrijk deel van de gezonde flavonoïden. De Lindt 85 wordt op de goede wijze behandeld en is daarom gezonder (wikipedia).

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik eet mak-ke-lijk een hele reep 99% in 1 keer op, oeps *schaam*

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb zojuist voor het eerst een 85% reep Lindt gekocht. Echte pure chocola zou goed zijn voor de hersenen en je schijnt er gelukkig van te worden.. Twee punten die ik keihard kan gebruiken.. Je schijnt er zelfs een betere BMI van te krijgen? Ik moet afvallen dus geen idee of het eten van chocola daar nou zo goed bij helpt... Maar goed... De eerste twee punten zijn het belangrijkst.
    MAAR.... Dat schijnt toch het optimaalst te zijn bij chocola die niet boven de 42 graden verwarmd is. Anders wordt de werking minder.
    Ik heb al op de site van Lindt gekeken, maar kan het zo gauw niet vinden.
    In eerste instantie wordt verwezen naar natuurwinkels voor rauwe chocola of in ieder geval merken die de chocola niet boven die temperatuur verwarmen.
    Weet jij hier iets van?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. elke dag 3 stukjes pure chocola 99 pr doe het al jaren
    Mvg harrie zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik kan ook gerust een halve reep op .... heerlijk.
    Maar wat idd met die 42°C verwarmen?
    Zou ik dan toch in de Bio winkel 100% chocolade moeten kopen voor een natuurlijk produkt?

    BeantwoordenVerwijderen