Translate

woensdag 9 oktober 2013

"Wat de pot schaft"

Toen ik in de bib was, viel mijn oog ineens op dit kookboek. Lisette Kreischer is ook de auteur van het geweldige NON*FISH*A*LI*CIOUS  en nog enkele andere compleet veganistische kookboeken. Genoeg redenen om eens een blik te werpen op dit, toch?
Haar boek begint met een inleiding waarin ze vertelt waarom ze dit boek heeft geschreven want laten we even duidelijk zijn: dit is niet je "normale" vegan kookboek. Dit is een kookboek met geveganiseerde gerechten uit de traditionele Nederlandse en Vlaamse keuken. Om het grofweg te zeggen: boerenkost. Zoals oma het maakt. Niet direct iets waar ik heel erg gecharmeerd van ben. Veel van de gerechten bevatten naar mijn smaak namelijk iets te veel sojaroom en -boter. Maar ook van de maak van die gerechten ben ik geen grote fan. Alleen zijn er ook genoeg mensen die daar juist wél van houden. En voor hen is er ook dit kookboek. Omdat het geweldig is als er meer mensen plantaardig eten. Voor het milieu en voor het dierenwelzijn, al is het maar één dag per week. En dat probeert Lisette ook te doen in dit boek: gewone mensen leren dat veganistisch eten helemaal niet moeilijk hoeft te zijn en je prima alle ingrediënten bij een gewone supermarkt kunt halen.
Ook al zijn de gerechten in dit boek niet aan mij besteed, het is wel een leuk boek. De lay-out vind ik heel tof gedaan! Bij elk gerecht is er een grote foto en ook een kleine inleiding over het hoe wat en waarom. De pagina's zijn versierd met kleine illustraties en voor elk hoofdstuk is er een creatieve opsomming van de gerechten.

Geweldig om naar te kijken toch? Kortom, het staat niet mis in je kast. En wie weet waag ik me ooit aan een simpele pasta caponata.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten