Translate

zondag 6 oktober 2013

Recept: bloemkoolrijst met pompoen en kastanjechampignons

Na courgette als spaghetti, sla als wraps en bloemkool als pizzabodem, is er nog een manier gevonden om meer groente in je eten te smokkelen. Al enkele keren had ik voorbij zien komen op Internet dat je van bloemkool gemakkelijk couscous of rijst kunt maken, maar dit gebeurde altijd in een foodprocessor en aangezien ik daar niet over beschik, heb ik nooit verdere interesse getoond. Tot ik ergens las dat je het ook met een grove rasp kunt. Yesss!
Alleen ben ik een beetje stom geweest: in het recept stond dat je de bloemkool in kleine roosjes moest snijden, maar daarbij gaan ze er vanuit dat je ze in een foodprocessor gaat steken en door het in kleine roosjes te verdelen vergemakkelijk je het werk. Maar als je met de hand gaat raspen, kan ik je verzekeren dat het me heel wat ellende had bespaard als ik gewoon grote brokken bloemkool had gebruikt... Maar het resultaat mocht er wel zijn! Persoonlijk vind ik de geraspte bloemkool eerder op kaas dan op rijst lijken. Je kunt er nog wat proteïne tussen doen voor een vullender maaltijd. Overschotjes zijn heerlijk als lunch, je kunt ze ook in een wrap rollen, lijkt me erg lekker.


Ingrediënten voor 2 grote porties of 3 kleinere
- 1 biologische bloemkool (die zijn over het algemeen kleiner dan de gewone)
- 200g pompoenblokjes
- 10 kastanjechampignons
- 1 grote zoete ui
- 1 el olijfolie
- 2 tenen knoflook
- 1/2 tl kurkuma
- 1/2 tl koriander (gemalen)
- verse koriander
- peper, zout

Werkwijze
Was de bloemkool en maak er rijst van. Maak de kastanjechampignons schoon, verwijder de steeltjes en snijd ze in vieren. Snipper de ui. Verhit een grote pan op matig vuur en verhit de olijfolie erin. Fruit de ui en bak hem glazig. Voeg dan de champignons toe en bak ze mee tot ze een beetje krimpen en bruin beginnen te zien. Doe er dan de bloemkoolrijst, kurkuma en gemalen koriander bij. Pers de knoflook erboven uit. Bak dit 2-3 minuten en doe er dan de pompoenblokjes bij. Verhit het geheel door en door en kruid met peper, zout en verse koriander. Ik heb er een lepel miso bij gedaan als vervanging. Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten