Translate

woensdag 20 maart 2013

Verkouden

Ja, je leest het goed. 20 maart, een dag voor de lente begint en wie vat er nu kou? Ondergetekende, juist ja. Ik weet wel dat er onnoemelijk veel middeltjes bestaan tegen verkoudheid, maar geen daarvan spreekt me uitermate aan. Ik houd er niet van om medicijnen in te nemen, het idee dat er iets chemisch in je lichaam zit. Gelukkig zijn er ook natuurlijke middeltjes om verkoudheid te verhelpen en een daarvan is gember. Dit is een typisch ingredient uit de Aziatische keuken en ik maak er dan ook gretig gebruik van. Gember is goed voor de spijsvertering, vetafbreking en je bloeddruk. Het werkt ontstekingsremmend en bevat krachtige antioxidanten: gingerol, shogaol en zingiberene. Het bevordert de bloedcirculatie en helpt je lichaam ontgiften doordat het giftige stoffen als het ware opzuigt zodat je darm ze niet kan opnemen. Om het te gebruiken tegen verkoudheid, maakt mijn mama er een soort soep van.

Ingredienten 
- een flink stuk verse gember
- lente-ui
- sojasaus
- water
- Chinese rijstazijn

Werkwijze
Snijd de gember en de lente-ui heel fijn. Breng water aan de kook en gooi de snippers erin. Voeg een scheut azijn en een scheut sojasaus toe tot de smaak goed zit. Ik vind het persoonlijk best lekker, maar smaken verschillen natuurlijk en ik weet niet of het zo geschikt is voor de Westerse tong. Het helpt in ieder geval wel.
Als je dit niet wilt proberen, kun je nog altijd gemberthee drinken.

Ingredienten
- 3 cm gember
- 1 el honing
- water

Werkwijze
Rasp de gember. Doe in een theepot en giet er kokend water over. Breng op smaak met honing. Smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten