Translate

zaterdag 21 juni 2014

Boek: superfood brood

Ik ben gek op brood. Wellicht iets té. Ook al word ik om de oren geslagen met het feit dat het niet het gezondste is dat je kunt eten - integendeel zelfs - toch kan ik het vaak niet laten. Als ik het niet in huis heb, mis ik het ook niet en vind ik het heerlijk om te genieten van mijn havermout en salades, maar als het er wel is. Oh, het houdt niet lang stand, dat kan ik verzekeren. Daarom was ik ook razend nieuwsgierig naar een boek over gezond "brood". Het boek is geschreven door Saskia van As, een arts die vooral patiënten met coeliakie en allerlei allergieën begeleidde en merkte dat er steevast gevraagd werd naar een alternatief voor brood, daarom besloot ze er een boek over te schrijven.
Zelf weet ik niet of ik intolerant ben voor gluten, ik heb het nog niet echt getest, maar het is sowieso interessant om eens te zien hoe je brood bakt zonder granen. Ik weet dat er in de paleowereld veel broodrecepten bestaan met amandelmeel, maar amandelmeel is verschrikkelijk duur en het lijkt me niet zo gezond, dus was ik best benieuwd naar andere mogelijkheden. De broden in dit boek zijn letterlijk van superfoods gemaakt. Denk aan groenten, fruit, zeewier, noten, zaden etc. De titel van het boek zegt het al: superfood. Je hebt een elektrische koffiebonenmaler nodig om al die spullen tot meel te malen.
Ik vind het heel erg goed gevonden, er wordt je ook de ruimte geboden om de recepten aan te passen naar je eigen voorkeuren. Bovendien is er op het einde nog een voorbeeld van een rotatiedieet voor mensen met allergieën of mensen die denken allergieën te hebben. Het is zeker goed om je dagelijks brood een boost te geven, maar aan superfoods hangt natuurlijk wel een aardig prijskaartje. Voorlopig zie ik mezelf niet in staat een recept hieruit te proberen hoewel ik het graag zou willen, maar mijn portemonnee laat het gewoon niet toe. Plus ik heb ook geen elektrische koffiebonenmaler ;)
Heb jij dit boek al gelezen, en wat vond je ervan?

1 opmerking: